DDB henter direktør hos Creuna

Peter Engholm
peter@bureaubiz.dk

Kim Jong Andersen bliver direktør for integration og digital udvikling – og en del af bureauets ledelse.

DDB og Creuna fandt sammen i forbindelse med Nordeas bureaukonkurrence i foråret – og fandt ud af, at samarbejdet kan bredes yderligere ud. Se artiklen her.

Og nu skifter Kim Jong Andersen fra Creuna til DDB.

Hos Creuna var han oprindeligt kontaktdirektør og byggede siden bureauets strategisk-kreative afdeling op til 25 medarbejdere og fik titel af direktør for Strategy & Concept.

DDB fik en plads ledig, da Valtech hentede bureauets digital chef, Mari-Ann Herloff Mortensen, tilbage i folden. Men Kim Jong Andersen bliver ikke digital chef hos DDB.

“Han bliver en del af ledelsen og får titel af direktør for integration og digital udvikling. Kim er uddannet i reklamebranchen og har siden i en årrække beskæftiget sig med digitale løsninger. Og han har netop evnen til at bridge de klassiske bureaukompetencer og de digitale muligheder. Hans rolle bliver at skabe en enhedskultur på DDB, hvor det digitale ikke ses som en særlig platform, men er fuldt integreret i måden at tænke og arbejde på, ” siger Johnny Henriksen, adm. direktør i DDB Danmark.

Hos Creuna siger man farvel til Kim Jong Andersen med blandede følelser:

“Kim har fået sat Creuna på verdenskortet med den store strategisk-kreative afdeling, og vi er glade for at have fået gavn af hans evne som entreprenør og developer. Samtidig vidste jeg, at han gerne ville tilbage til reklamebureauet – for det talte han med mig om. Men via det gode samarbejde, der er mellem Creuna og DDB, vil vi fortsat arbejde sammen med ham,” siger Thomas Vejlemand, adm. direktør i Creuna.

For Kim Jong Andersen er det et spørgsmål om at vende tilbage til udgangspunktet – eller “som en cirkushest, der igen kan lugte savsmuldet i managen,” som han udtrykker det. 

“Man kan ikke fornægte, hvem man er. Og jeg er reklamemand. Jeg havde gået og tænkt på, at jeg i 2011 skulle tilbage til den del af bureaubranchen. Via samarbejdet om Nordea kendte jeg DDB – og dermed også til åbningen, da den opstod. De digitale bureauer har været det nye sort, nu kommer der fokus på indhold. Og det ser jeg som en kæmpe mulighed for reklamebureauerne,” siger Kim Jong Andersen.