Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Netværkets brasilianske bureau vandt en pris ved The One Show for en annonce for WWF - som WWF havde sagt nej til at bruge.

Det er ikke et ukendt fænomen, at bureauer præsenterer kreative ideer for mindre eller særlige kunder, som kan bruge dem uden at betale for dem, men hvor bureauet kan forsøge at vinde kreative priser på ideen.

Men selvom det i sig selv ikke er videre godt for seriøsiteten i en konkurrence, så er det dog et naturligt krav, at den pågældende kunde i det mindste accepterer brugen.

Ved reklameprisen Dubai Lynx opstod der en skandale på det grundlag i forbindelse med indsendelser fra bureauet FP7 Doha.

Og nu er der ved at opstå en ny skandale, der involverer amerikanske One Show og DDB Gruppen.

Der er tale om det brasilianske DDB bureau, som præsenterede World Wildlife Foundation for en annonce, der viser Manhattan og World Trade Center under angreb af et stort antal passagerfly. Budskabet handler om, at Tsunami’en slog 100 gange så mange mennesker ihjel som 11. september. ” The planet is brutally powerful. Respect it. Preserve it”.

Her kort tid før d. 11. september er annoncen begyndt at optræde på blogs i USA, hvor den får meget hårde ord med på vejen.

Og nu tager WWF også afstand fra annoncen.

I en pressemeddelelse oplyser man, at man fik præsenteret ideen men straks afviste den. Man gør desuden opmærksom på, at organisationens logo anvendes uden tilladelse.

Det sender så bolden videre til One Show, hvor DDB Brazil i maj vandt en pris for annoncen. Se den her.

Kilde: Resume

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club