Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Ny kampagne skal bl.a. øge kendskabet til Ronald McDonald's hus på Rigshospitalet. Det er et sted, der indebærer store følelser.

Ronald McDonald er en klovn. Altså ikke i overført betydning, men sådan en rigtig klovn.

Han underholder børn på McDonalds restauranter.

Men han gør noget mere. Han lægger navn til et hus på Rigshospitalet i København, der har til formål at fungere som midlertidigt hjem for familier til indlagte børn.

McDonald’s støtter huset på forskellig vis – bl.a. i en aktuel kampagne, som også har til formål at øge kendskabet til huset.

“Kendskabet til, hvad huset er og kan, er fortsat meget begrænset hos danskerne. Det vil vi gerne gøre noget ved. Og derfor har vi forstærket indsatsen,” siger Lise Hørdam, der er Marketing manager hos McDonald’s Danmark.

Enhver – i hvert fald dem, der har børn – kan regne ud, hvor emotionel en situation, der kan være tale om, når familier skal håndtere børn med alvorlig sygdom og indlæggelse på rigshospitalet. Spørgsmålet er så, hvordan det skal kommunikeres.

Hanne Feldthus konstaterede for et par år siden i en klumme på Bureaubiz, at danske kreative er bange for de store følelser – uagtet, at de formentlig er et meget kraftfuldt virkemiddel.

Hos DDB Copenhagen har man dog valgt at kaste sig ud i det. Resultatet er blevet en film i den aktuelle kampagne, der tester tårekanalerne.

https://www.youtube.com/watch?v=o6CSPxX4B-c

“Det har været en udfordrende proces rent følelsesmæssigt at lave den her film – både for os på bureauet og hos McDonald’s,” siger kreativ direktør, Thomas Fabricius og fortsætter:

“De fleste af os har selv børn, så det at komme så tæt på huset og nogle af dem der bor og arbejder der, har givet anledning til en del knugen i maven og våde øjne undervejs. Huset er et fantastisk intiativ, så det har virkelig været en proces, der gav mening.”

Filmen kører lige nu på TV, i bio og online – hvor den er godt på vej til at runde de 300.000 views.

Filmen er produceret af Spoiled i et samarbejde mellem Kristina Karlsson og Filippa Borg. Den er instrueret af Kasper Torsting og klippet af Simon Borch til nummeret ”Home”, som er lavet af Teitur.

Kommentarer

  1. Godt arbejde DDB! Har set filmen både i biografen og på TV. Virkelig god grundidé og rørende velspillet.

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club