Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Kampagne-aktuelle Krak står nu til at miste en af de store konkurrenter. De Gule Siders moderselskab har begæret selskabet konkurs.

Krak udtrykker tilfredshed med resultaterne af selskabets store markedsførings-satsning, Jagten med Casper Christensen. Men måske har det Eniro-ejede selskab i dag fået en endnu større håndsrækning.

European Directories har nemlig begæret sit danske datterselskab, De Gule Sider, konkurs, og 250 medarbejderes situation er usikker.

Ud over at det måske betyder, at den store gammeldags telefonbog er udkommet for sidste gang, så lægger det op til en konsolidering på markedet.

Kigger man på søgemaskinerne, så er De Gule Sider dog en klar lillebror i forhold til Krak. På FDIMs liste for september havde Krak knap 1,8 mio. brugere og præsterede 72 mio. sidevisninger. De Gule Sider havde det halve – ca. 965.000 brugere – men præsterede kun knap 16 mio. sidevisninger – ca. en fjerdedel.

Adm. dir. i selskabet er Henrik Dyring, der er en velkendt person i marketingverdenen fra sin tid som salgs- og marketingdirektør hos TV 2 Reklame og en mindre vellykket periode hos People Group. Han skal nu sammen med kurator forsøge at sælge de forskellige dele af selskabet.

“Vi har en række stærke produkter og en stor kundedatabase, som vi ved, at der er flere købere, der er interesseret i,” siger Henrik Dyring til Børsen, der dog ikke vil sætte navn på nogle af disse interesserede.

Det betyder også, at flere af forretningsdelene fortsætter driften efter i dag. Det gælder f.eks. NN Markedsdata, der i en længere periode har været en synlig annoncør på marketing-relaterede sites.

Selve De Gule sider har i gennem flere år været belastet af meget dårlig presse omkring firmaets salgsmetoder. European Directories købte De Gule Sider af TDC for 5 mia. kr. for 7 år siden, men har været på en lang deroute, og skred i sommer til en omfattende fyringsrunde.

Marketingmæssigt har firmaet ikke gjort sig stærkt bemærket længe. Men tilbage i tiden huskes firmaet for virkelig gode reklamer – som f.eks. ballepressere fra Grey København.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club