De konservative har valgt nyt reklamebureau

Peter Engholm
25@mail.dk

Partiet begyndte sidste sommer at lede efter nyt bureau, og den lange proces – hvor 25 bureauer blev skåret ned til først 9 og siden 3 – er nu forbi.

I dag præsenterer De Konservative sit nye reklamebureau. Partiet brugte til og med seneste folketingsvalg Kunde & Co, og siden da har Bates Y&R bistået med projekter.

Fremover hedder bureauet Adtomic.

Det har partitoppen afgjort efter en bureaukonkurrence, der har taget et meget langt tilløb, idet processen begyndte sidste sommer. Da partiets nye generalsekretær, Martin Dahl, tiltrådte i november, koncentreredes indsatsen om at finde et nyt reklamebureau – og de 25 bureauer, der havde meldt deres interesse, blev indsnævret til først 9 og siden til 3, da den egentlige bureaukonkurrence skulle afholdes.

“Det var et tilvalg, snarere end et fravalg mellem de tre bureauer, der alle demonstrerede et både dybt engagement og indsigt i, hvordan politik skal kommunikeres i fremtiden. De havde forstået forskellen på kommerciel markedsføring og politisk markedsføring,” siger Martin Dahl og uddyber, hvad der fik Adtomic til at presse sig først over målstregen:

“Deres stærke referencer inden for corporate branding, heriblandt Novo Nordisk. At udvikle rammer, som der kan skabes energi inden for, og få alle til at føle – og tage – et ansvar.”

Martin Dahl ønsker ikke at oplyse, hvem de to øvrige finalebureauer er. Bureaubiz må derfor hoppe ned i rygtestrømmen, der bl.a. nævner et århusiansk bureau – med Uncle som favorit. Derudover er partiets seneste samarbejdspartner, Bates, formentlig også et godt bud.

De politiske partier og deres bureauer står i dag over for et langt mere komplekst kanalvalg end tidligere, og der er langt mellem trylleformularerne – det er i al fald ikke længere nok at udbyde “online-kampagne” eller bjæffe “facebook!”.

De konservative og Adtomic ser i den forbindelse snarere på, hvem man skal nå via kanalerne.

“Det politiske engagement har ændret karakter, der er i dag færre medlemmer af de politiske partier end for årtier tilbage. Men interessen for politik er mindst lige så stor i dag som dengang, og der ligger en uudnyttet ressource i at få de engagerede danskere i tale. I dette tilfælde de, der ikke bare stemmer på liste C, men som også ønsker konservativ forandring,” siger Martin Dahl.

Han suppleres af Søren Pedersen, adm. direktør i Adtomic:

“Det centrale er, at der i politik er langt flere mennesker mellem budskabsafsenderen og den tiltænkte modtager. Holdninger og meninger, også hos andre end politikere, bliver tillagt vægt – det er vigtigt, hvad din nabo mener om politik, hvis du ellers kan lide vedkommende. Word of mouth er en væsentlig faktor inden for politisk markedsføring.”

Ét er, at kanalvalget har ændret sig inden for politisk markedsføring, noget andet er, om bureauets rolle har forandret sig tilsvarende. Martin Dahl siger:

“Bureauet er rådgiver snarere end rentegner, og det skal medvirke til at skabe momentum. Det skal naturligvis hverken udpege de sager eller emner, der skal kommunikeres, men give et kvalificeret og stærkt medspil til at finde den form og de kanaler, der kommunikerer værdier og resultater, så modtagerne forstår det.