Af Peter Engholm, journalist
Niclas Anker og Knud Løkke Rasmussen har efter mange års bekendtskab taget springet og sammen stiftet bureauet [al.la].

Niclas Anker og Knud Løkke Rasmussen var reelt noget ved musikken – på hver sin side. Nu har de fundet sammen i et bureau med kommercielt forankret vildskab.

[al.la] agency er navnet på – og layoutet af – et nyt bureau, der er stiftet af Niklas Anker og Knud Løkke. Og hvis vi gør navnet færdigt som det første, så står ’al” og ’la’ for stifternes efternavne – i hver sin rækkefølge.

Navnene og deres meritter kan være bekendte. Knud Løkke Rasmussen har bl.a. været director i Hill & Knowlton og kommunikationschef hos 3. De seneste 10 år har han haft eget produktionsselskab. Og jo: Lars Løkke Rasmussen er hans bror.

Niclas Anker var igennem 15 år en markant del af den danske og internationale musikbranche som manden, der signede – og ikke mindst plejede og promoverede – Aqua.

Det var netop musikken, der bragte Anker og Løkke sammen:

”Vi mødtes i 1994. Niclas var på promotion-tur med et svensk band, og jeg var journalist på et ugeblad. Billederne og interviewet kunne lade sig gøre på en tankstation. I Karlslunde. Mit første indtryk af Niclas var arrogance – men jeg fandt ud af, at han er hamrende intelligent, dedikeret og tilpas vanvittig til at være formidabelt selskab,” siger Knud Løkke.

Senere blev Løkke redaktør på et musikblad, og deres veje krydsedes igen – og fusionerede til en flersporet motorvej, da Løkke kom på Ankers Aqua-hold på Universal.

”Jeg var i musikbranchen, fra jeg var 16 – og 15 år frem. Til sidst var jeg træt – af musikken, skulle det vise sig – for da jeg gik ind i IT-branchen, kom energien igen,” siger Niclas Anker, der også har ejet en håndfuld restauranter, som blev solgt i 2016.

Anker og Løkke havde holdt kontakten og besluttede sig sidst i 2019 for at stifte det bureau, der nu er lanceret.

Hvorfor lige et bureau?

”Fordi agency dækker bredt, og vi er en hybrid. Jeg har været på kommunikationsbureauer og dybt seriøse vækstvirksomheder, og Niclas er rundet af entertainment. Vi bygger mellem det kreative og det kommercielle,” siger Knud Løkke.

Hvad består bureauet så af – ud over jer to som personer?

”Tre forretningsben, som med tiden gerne skal være lige store: Klassisk, ordrebaseret konsulentarbejde som det ene. Det andet er ydelser, koncepter og produkter, der ikke er bestillingsarbejde, men udviklet med en specifik virksomhed for øje. Og det tredje ben er initiativer og løsninger, der ikke ender med en faktura, men et cvr-nummer – altså selvstændige forretninger, hvor vi typisk vil finde sammen med andre,” siger Niclas Anker.

Disse forretningsben er i sig selv ikke usædvanlige …

”Vi er ikke bundet af en manual eller værktøjskasse. Og andelen af con amore-projekter vil i sagens natur være stor. Det er et laboratorium, der er nede på jorden. Niclas og jeg har vildskaben og tosserierne til fælles – og evnen til at styre hinanden,” siger Knud Løkke og suppleres af Niclas Anker:

”VI har altid tænkt vækstmuligheder og resultater ind. Vores produkter, ydelser, koncepter giver naturligvis mening for kundens forretning. Og det hører med til historien, at vi ikke selv skal eksekvere. Vi sælger løsninger ind, ikke os selv.”

Hvorfor i det hele taget gøre det her?

”Fordi ideerne har været der hele tiden. Og vi har altid fået og formet dem bedst, når vi er sammen. Det er mere helstøbt på denne måde,” siger Knud Løkke.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club