Af Emil Nørlund emil@bureaubiz.dk
Har den nye Føtex film 'lånt' for meget af Super Brugsen?

Supermarkedskædens film om de to søskende, Emma & William, der køber ind til Påsken for deres forældre, hitter på nettet. Men minder den for meget om en tidligere film af Super Brugsen?

Som optakt til påsken har Føtex delt en film med søskendeparret Emma (3) og William (6) på forretningens Facebookside.

Filmen med de søde søskende har ramt danskerne lige i hjertekulen, og de sidste par dage har den opnået en stor spredning på de sociale medier. Mandag formiddag er indkøbsfilmen blevet set over 616.000 gange på Youtube og har fra Føtex’ Facebookside opnået 2.762 delinger og 4.245 kommentarer.

De sociale mediers intense interesse for de to børns laden og gøren, i en Føtex, har medført at både BT og Metroxpress har bragt en historie om filmen.

Hvis du endnu ikke set filmen med Emma og William, kan du se den her:

Filmen fra Føtex er dog ikke den første ‘børn-køber-ind’ film fra en dansk supermarkedskæde.

Hvis vi skruer tiden tilbage til forrige jul, udkom konkurrenten Super Brugsen med en tilsvarende film, hvor børn også køber ind for deres forældre.

Filmene er tematisk og grebsmæssigt forholdsvis ens.

Du kan se Super Brugsens film ‘Børn der handler ind’ her:

Udover at have sammenfald i tematik og højtids-fokus, så er der én kamera-indstilling i filmen fra Føtex, der fremstår fuldstændig identisk med en indstilling fra Super Brugsen filmen.

Her indstillingen i Føtex filmen:

Screenshot fra Føtex’ film.

Her er indstillingen fra Super Brugsen filmen:

Screenshot fra Super Brugsens film.

I den kreative arena kan det hænde at folk, får de samme idéer. Nogen gange endda også samtidig, som det sås for nyligt i forhold til to kampagner, for henholdsvis Lederne og Telenor, der udkom næsten samtidig.

To reklamer med samme kreative udtryk. Uheldigt sammenfald eller tendens?

I dette tilfælde er filmen fra Føtex dog udkommet over et år efter filmen fra Super Brugsen,  der også var lidt af en ‘landeplage’ og fik over 800.000 views på Facebook. Super Brugsens film er udtænkt af REACT, Konstellation & Republica’s talent-hub, og blev skudt af TorpBerthelsen.

Føtex hører under Dansk Supermarked Group og det er dette konsortiums eget inhouse produktionsselskab, der har stået for filmen med Emma og William.

Bureaubiz har fanget Hans Tosti, der er head of social hos Dansk Supermarked Group, for at høre hvordan det kan være, at der er sammenfald i kampagnerne:

“Det er en ren og skær tilfældighed, at der er en enkeltsekvens på få sekunder i vores film, der minder om den i Super Brugsens film. Vi har ikke været bekendt med Super Brugsens film forinden optagelserne og scenen har heller ikke været en del af vores storyboard – da vi gik på optagelse”

Hans Tosti fortsætter:

“Der er simpelthen tale om, at man har set det samme på location og tænkt: ‘Hey, det der ser sjovt ud – lad os filme det. Havde vi vidst, at en lignende scene var skudt før, så havde vi pillet den ud bare for at undgå en situation, hvor vi kunne blive beskyldt for at snyde på vægten”.

Hvad synes du? Er Føtex filmen for inspireret af Super Brugsen filmen? Er det ren planken af – eller er sammenfaldet i dine øjne helt legitimt?

Skriv din mening i kommentarfeltet nedenfor.

 

 

 

Opgradér til BureaubizPro og bring dig og dine kollegaer i front med vigtig viden om bureaubranchen.

Med Bureaubiz Pro får du:

  • Bureaurapporten trykt og digitalt
  • Bureaubot
  • Bureaubattle
  • Bureaukalenderen
  • Brancheanalyser
  • Udbudsvagten
  • Fuld adgang til Bureaubiz.dk
  • To årlige gå-hjem-møder
Køb nu

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ daglige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev