Den amerikanske reklameindustri risikerer retssag om diskrimination

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Advokat planlægger retssag mod reklamebranchen for diskrimination i ansættelsesforhold.

En amerikansk “civil rights” advokat er et skridt nærmere en såkaldt “class action” stævning mod den amerikanske reklameindustri.

Cyrus Mehri har anmeldt en række reklamefirmaer til US Equal Employment Opportunity Commission (EOCC), som nu skal i gang med en undersøgelse.

Anmeldelsen rummer en række konkrete personer, som enten har været ansat eller søgt om job i reklameindustrien, men Cyrus Mehri vil ikke oplyse antal eller give navne på, hvilke firmaer, anmeldelsen vedrører.

Skridtet kommer i forlængelse af en et år gammel rapport, The Madison Avenue Project, der konstaterede en “udbredt race diskrimination” – bl.a. omkring sorte ansatte, der kun tjener 80 pct. af ligestillede hvide ansatte.

Cyrus Mehri siger til AdAge, at tingene udvikler sig i et godt tempo, men erkender, at der er en lang vej frem mod enten et egentlig sagsanlæg eller forlig.

Cyrus Mehri har tidligere taget fat i kvinder på Wall Street, og her gik der to år fra EOCC gik i gang til man nåede en ordning.

Kilde: AdAge