Den røde tråd på DMA – samarbejde skaber vindere

Peter Ottesen,
Adm. dir. Mediabroker

Dagbog fra DMA: Der bliver færre kampagner og flere vedvarende kommunikationsløsninger, der involverer mange bureauer. Derfor bliver samarbejde vigtigere.

Der er nok af foredrag at vælge mellem på DMA, lige fra “New to Database Marketing?” til “How traditional brands are succesfully engaging moms in digital media” for at nævne et par eksempler.

At finde den røde tråd i dette udbud er meget svært, for resultatskabende markedsføring er rigtig mange ting. Man kunne hævde at sociale medier er en rød tråd for praktisk talt alle taler om sociale medier i deres foredrag.

Men der er også lige så mange svar på, hvordan vi skal arbejde med sociale medier, som der er foredragsholdere.

Dog træder et hovedproblem frem – rigtig mange søger nuancerede målinger af sociale mediers effekt, dvs. ikke kun hvor mange der har connected eller visninger. Med bedre mål for sociale medier vil det således være nemmere at optimere resultaterne.

Et godt teoretisk bud kom fra Richard Rosen tirsdag morgen, som foreslog, at vi måler dybden (styrken) af den relation, vi skaber gennem interaktion over sociale medier, og ser mindre på antallet. Et godt bud, som dog savnede at få forklaret helt præcist hvad det så er for nogle ting vi kan/skal måle på.

En form for rød tråd fandt jeg dog i et godt foredrag omkring de bedste kampagner blandt årets mange ECHO Award deltagere.

Hovedtendens nummer et i årets mange kampagner er – at der simpelthen bliver færre og færre kampagner i traditionel forstand. Det er mere vedvarende kommunikationsplaner, der skaber løsninger som vinder.

Omdrejningspunktet for dette er flere og flere medie kanaler, og flere og flere “fag discipliner” som skal blandes (fx PR/Direct/Digital) for at nå forbrugeren.

Det fordrer, at kundernes mange forskellige “fagbureauer” skal kunne samarbejde på tværs – for ellers bliver det ikke en samlet løsning. Lettere sagt end gjort – men mere og mere afgørende for at skabe løsninger, der vinder.

Og det er åbenbart noget, vi er bedre til i Danmark – se blot resultatet ved aftenens uddeling af Echo Awards.