Dentsu og JP/Politiken indgår aftale om læserdata

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Dentsu og JP/Politikens Hus indgår et samarbejde, hvor Dentsus kunder kan købe interessedata om læserne af Ekstra Bladet, Jyllands-Posten og Politikens web-læsere.

Et nyt samarbejde mellem JP/Politikens Hus og mediebureaugruppen Dentsu betyder, at Dentsus kunder fremadrettet kan købe data om læserne af Jyllands-Posten, finans.dk, Politikens og Ekstra Bladets web-læsere. 

Konkret betyder det, at Dentsus kunder kan købe ind i både kontekst og reelle interessedata fra JP/Politikens Hus’ websites, skriver parterne i en pressemeddelelse.

Bakker op om fundamentet for det danske demokrati
”Det nye samarbejde har til formål at give danske annoncører endnu bedre muligheder for at opnå maksimal effekt af deres marketinginvestering samtidig med, at de bakker op om fundamentet for det danske demokrati”, skriver parterne i en pressemeddelelse.

Dentsu Danmark og JP/Politikens Hus kalder samarbejdet ’Køb dansk’, og er en reaktion på de annoncemidler, der forsvinder til udlandet.

”I den danske mediebranche skal vi blive dygtigere til at vise, at vi kan skabe mindst lige så meget værdi for annoncørerne som de udenlandske medier. Ved dette samarbejde, konkrete produkt og klare budskab sætter vi en tyk streg under, at vi er konkurrencedygtige i forhold til de udenlandske spillere, og den værdi, som vi kan skabe”, siger Dorthe Bjerregaard-Knudsen, COO i JP/Politikens Hus i pressemeddelelsen.

CEO i Dentsu Danmark, Ulrik Petersen, tilføjer:

”Vi håber, at vi med Køb dansk-initiativet kan inspirere andre til at samle bolden op og spille med. Langt de fleste danske annoncører annoncerer på bl.a. de amerikanske platforme. Det synes jeg ikke, de skal stoppe med, for det er der en masse fornuft i. Vi skal bare sikre, at den udvikling ikke tager fart. Så behøver vi nemlig ikke se ind i en udvikling, som potentielt kan blive rigtig grim for både de danske medier og for demokratiet på sigt.”

Er det pga cookie-reglerne, at I har indgået dette samarbejde?

“Samarbejdet som sådan er født på baggrund af, at det i senere år er blevet stadig sværere for annoncører at nå deres målgrupper, særligt som følge af Apples begrænsninger af 3. parts-cookies i Safari-browseren. Medierne har gennem deres direkte kontakt til og med brugerne mulighed for at hjælpe annoncørerne, idet vi kan opbygge 1. parts-datasegmenter – på baggrund af brugernes oplyste valg og samtykke,” siger Dorthe Bjerregaard-Knudsen til Bureaubiz.

Hun tilføjer:

“Dentsu får her mulighed for at bygge egne segmenter ud fra Relevance data, dvs. modellere data ud fra egne modeller og kriterier – dog uden at tilføre egne data eller data fra 3. parter – dermed kan de i højere grad imødekomme specifikke annoncørers behov. Data kan kun anvendes på vores platforme, og således lever samarbejdet op til de høje standarder for beskyttelse af brugernes privatliv som vi har i JP/Politikens Hus.”

Samarbejdet er ikke ekslusivt, og parterne skriver i pressemeddelelsen, at “man håber, at dette initiativ vil inspirere andre
medier og bureauer til at indgå i nye samarbejdsformer, som kan skabe kommerciel værdi for annoncørerne og samfundsmæssig værdi ved at give os alle en ro og sikkerhed i, at vores demokrati hviler på det bedst mulige fundament.”