Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Som tendensen ser ud nu bliver der tale om mindst en halvering af deltager-anatallet. Tilmeldte kampagner falder ikke lige spå meget.

Verdens største bureaugruppe, WPP Group, har sendt et brev ud med besked om, at bureauerne skal være meget tilbageholdende med at sende folk til Cannes, og at dem, man gerne vil sende af sted, skal godkendes af de respektive hovedkontorer.

Hos verdens næststørste, Omnicom, har man også opfordret til at være meget nøjeregnende med, hvem man sender af sted – uden dog nødvendigvis at kræve en godkendelse af listerne.

På den hjemlige front melder Robert/Boisen & Likeminded, at man som udgangspunkt ikke deltager. Sidste år sendte man ellers 12 afsted – alle med “lektier” for i form af at deltage i en antal seminarer og give oplæg til resten af bureauet om, hvad man havde hørt.

Tendensen er således tydelig. Der bliver langt mellem danskerne i Cannes i år, og det er også, hvad man kan iagttage hos TV 2, der er dansk repræsentant for festivalen.

“På nuværende tidspunkt ligger tilmeldingerne på 1/3 af det tilsvarende sidste år, og det er nok ned mod det leje, det lander på”, siger marketingchef Jacob Fischer og tilføjer:

“Vi gør selvfølgelig, hvad vi kan for at promote festivalen, men når nu omstændighederne er, som de er, så bliver det op til os at gøre os umage med at leve op til vores andet formål om, at vi gerne vil bringe Cannes til Danmark. Derfor er vores fokus i år rettet mod at have folk dernede, der kan levere indhold hjem – både gennem vores website, TV2Mediaforum.dk, Winners Day og andre arrangementer”.

Sidste år var der ca. 180 danskere i Cannes, og bliver der tale om en halvering, kan det ende med, at næsten en tredjedel vil være studerende, idet Mediehøjskolen har planlagt at sende en større gruppe til byen.

Det er ikke kun på bureauside, krisetiderne fremkalder en reaktion over for deltagelse i Cannes. Marketingdirektør Jens Jermiin, Coca-Cola, skal godt nok selv til Cannes sammen med en gruppe fra Dansk Annoncørforening, men det ændrer ikke på den grundlæggende holdning i koncernen, at Cannes er et luksusgode, som man sender færre til i recessionstider.

“Der er masser af fagligt indhold og deltagernes indstilling er seriøs, men selv ikke det er nok til at opveje betydningen af recessionen”, siger Jens Jermiin.

Hos Cannes-festivalen’s hovedkontor erkender man, at deltager-tallet bliver lavere i år, men samtidig fremhæver direktøren, Philip Thomas, det ironiske i, at festivalen i år har det måske stærkeste program nogen sinde.

“F.eks. kommer de, der kommer, til at møde Microsofts Steve Ballmer, Twitter.stifteren Biz Stone og Eric Schultz fra Google”, siger Philip Thomas.

Hvad angår tilmeldingen af kampagner ser det ikke helt så slemt ud. Sidste år var der 218 danske bidrag. På nuværende tidspunkt er der 140, men fristen udløber først i over morgen – og i bureau-sammenhæng er det lang tid.

Der er dog tale om en indsendelses-frist, der er udsat i flere omgang, og det kan således tyde på, at man også vil opleve en nedgang i konkurrence-bidrag.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club