Af Peter Engholm, journalist
Kilde: Getty Images.

På listen over efterårets mest prisvindende reklamebureauer lå &Co uden for Top5. Det ellers så award-vante bureau valgte en anden vej.

Toppen af lister tiltrækker sig altid opmærksomhed. Men der kan også ligge en nyhed i hvem, der ikke er med. Det var tilfældet i Bureaubiz’ liste over efterårets mest prisvindende danske bureauer. Her er &Co uden for Top5, og da bureauet er de seneste ti års i særklasse mest prisvindende, så blev det bemærket i onsdagens artikel.

Fraværet i toppen af listen har en forklaring. Det er nemlig acceptabelt ikke at vinde noget, når man ikke sender noget ind. 

Og &Co har ikke sendt ind til awards i ni måneder. Det skyldes, at bureauet har sparet. Thomas Hoffmann, der er kreativ direktør og i partner i &Co, forklarer:

”Da landet blev lukket ned i marts, vidste vi ikke, hvad vi gik ind til. Derfor reagerede vi på uvisheden. Det kunne ikke nytte noget, at vi brugte mange penge på at indsende til awards og samtidig stod med en risiko for at fyre medarbejdere. Awards er ikke en nødvendighed.”

Derfor blev 2020 året, hvor &Co sendte ind til awards i kun tre måneder. Thomas Hoffmann ønsker ikke at sætte tal på, hvad bureauet normalt bruger på indsendelser. Til gengæld giver han nogle andre tal, for farvellet til awards var blot en del af bureauets plan:

”Vi sparede, hvor vi kunne, og gik alle sammen ned i løn – over tre trin. De højestlønnede gik 15 pct. ned, mellemgruppen gik 10 pct. ned, og de lavestlønnede gik 5 pct. ned,” siger Thomas Hoffmann og tilføjer:

”Omkring jul fik medarbejderne alle deres penge retur, og lønnen var tilbage på det normale niveau – dels fordi vi virkelig havde sparet, dels fordi det ikke gik så frygteligt, som vi først frygtede.”

I har ikke sendt noget ind, men I ligger alligevel nr. 7 på listen …

”Det skyldes, at vores samarbejdspartnere – produktionsselskaber, mediebureauer og andre – har sendt ind og krediteret os som bureau. Det er vi selvfølgelig glade for,” siger Thomas Hoffmann.

I slap nådigt fra 2020. Hvad så med 2021 og awards?

”Uvisheden er der ikke på samme måde, som den var i marts. Så vi vil igen sende ind til awards i 2021. Jeg tvivler dog på, at det bliver i samme mængder som tidligere,” siger Thomas Hoffmann.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club