Hjaltelin Stahl blev efterårets mest prisvindende bureau

Peter Engholm,
journalist

En enkelt case høstede to Grand Prix’er og en kampagne-pris i efterårets tre shows, der indgår i Bureaubiz’ oversigt. Se bureauernes Top10 og mediabureauernes Top5.

Ikea-casen Black Friday re(Sale) har været den seneste tids store danske award-vinder, og det er den primære årsag til, at Hjaltelin Stahl topper listen over de mest prisvindende bureauer i efteråret.

Bureaubiz har i over 10 år indsamlet bureauernes præstationer i 9 danske og internationale awardshows, og selv om dette efterår blot omfatter tre priser i stedet for fire – The True Award er udskudt til 11. marts – så tager det ikke noget fra Hjaltelin Stahls præstation.

Bureauet toppede pointlisten i Rambukken, blev det bedste danske bureau ved Eurobest samt nr. 2 efter Robert/Boisen ved Advertising Effectiveness Award. På efterårets liste er det Robert/Boisen, der er nr. 2, mens de seneste ti års mest prisvindende bureau herhjemme, &Co, indtager 7. pladsen.

Eneste malurt i bægeret for Hjaltelin Stahl: Ikea er ikke længere kunde på bureauet.
Så hvad kan man tage med sig videre, udover de fysiske trofæer?

”Alle kunder, der kommer ind i dag, vil det samme: De taler om bæredygtighed. Vel at mærke indefra og ud. Det er på toppen af dagsordenen, og Black Friday re(Sale) var en kreativt tænkt og eksekveret proof of concept for Ikea, siger Søren Brix, der er group client director hos Hjaltelin Stahl og client lead på Black Friday re(Sale).

Han suppleres af Adam Kerj, der er chief creative officer hos Hjaltelin Stahl:

”Alle pitches kigger på strategi og kreativitet – og ”Har I nogle eksempler?”. Ikea er en case, der krydser af i mange felter, hvilket også understreges af, at den rulles ud globalt. Vi får en diskussion med kunder, der begynder med en prisvindende case. Derudover er priser med til at tiltrække talent og holde på eksisterende medarbejdere.”

Han tilføjer:

”Grand Prix’erne til Hjaltelin Stahl styrker vores position som kreativ nordstjerne. Og for de unge kreative kan priser som disse være med til at forme deres karriere.”

De kreative priser skal ifølge Adam Kerj ses i et særligt perspektiv:

“Kreativitet og innovation er vigtigere end nogensinde før. Det er de to gennemgående elementer i kampen om forbrugerne – og dét, som får brands til at forblive relavante. Og ikke uvæsentligt: Dét, der fremover skal drive væksten.”

Blandt mediabureauerne, der har deres egen liste, topper Vizeum. Ikke så overraskende, for bureauet er også en del af holdet bag Black Friday re(Sale).

I alt 55 bureauer har scoret point i efterårets awards.

Top10: Mest prisvindende bureauer – efteråret 2020

64  Hjaltelin Stahl

23  Robert/Boisen & Like-minded

23  Bacon

22  Mensch

18  Advice

18  Verizon

16  &Co

15  Sansir

14  Hello Great Works

14  Virtue

14  No Sleep

Og jo: Vi er med på, at Bacon er et produktionsselskab, men pointene er taget med, hvor Bacon i indsendelserne står opført som bureau.

Top5: Mest prisvindende mediabureauer – efteråret 2020

53  Vizeum

26  IUM

12  OMD

11  Mediacom

  8  Carat

 

Følgende awards indgår i oversigten:

  • Advertising Effectiveness Award
  • Cannes Lions
  • Creative Circle Award
  • D&AD
  • Danish Digital Award
  • Echo Awards
  • Eurobest
  • Rambukken
  • The True Award

Grundstammen har – for sammenligningens skyld – været den samme, men da Aurora, DM-prisen og Danish Internet Award i perioden enten er fusioneret ind i andre priser eller blevet nedlagt, så har vi tilføjet D&AD og Danish Digital Award.

I oversigten gives 1 point for en shortliste, 2 point for en bronze, 3 point for en sølv, 5 point for en guld eller for en pris (awards uden guld, sølv og bronze) + 5 point for en Grand Prix eller tilsvarende hovedpris. Cannes Lions og D&AD tæller dobbelt. I håndværkskategorier, hvor en person belønnes, gives det halve antal point til bureauet bag – med undtagelse af CCA, som nu giver bureauet fuld antal point.