Design-ikoner samarbejder om at åbne butikker i udlandet

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Brancheklip: Tanken er at åbne 25 butikker i udlandet de næste fem år med danske klassikere som blandt andre Georg Jensen, B&O og Wegner-møbler.

B&O, Georg Jensen, Le Klint, Georg Jensen Damask, Wegner-møbler og Kaare Klint-stole. Alle disse danske klassikere vil blive repræsenteret, når et dansk samarbejde åbner 10-15 butikker ude i den store verden.

Carl Hansen & Søn, der producerer Wegner-møbler og Kaare Klint stole er virksomheden, der står bag initiativet til at designer-ikoner går sammen om at sælge og markedsføre de danske klassikere i blandt andet New York, Singapore og HongKong.

Inden der er gået fem år, er ambitionen at nå op på 25 butikker.

”Vores produkter komplementerer hinanden fantastisk godt. Når vi indretter butikkerne, vil tingene gå op i en højere enhed og jeg er overbevist om, at samarbejdet vil blive en fordel for os alle sammen”, siger Knud Erik Hansen, der er topchef i Carl Hansen & Søn.

Det er en dyr og besværlig proces at åbne butikker og markedsføre sine produkter i udlande og fordelen er her, at man står sammen om det. Det betyder dog ikke, at det er let at finde franchisetagere.

”Interessen er meget stor og vi mangler bestemt ikke villige franchisetagere, men det er en stor opgave at finde de rette”, siger Knud Erik Hansen.

Arbejdet er allerede gået i gang med at finde lokationer i Singapore, Malaysia, HongKong, Kina samt New York, Chicago og Los Angeles (Berlingske Business, p. 8-9).