Af Kristina May Pries, CEO og partner i AM
Af Redaktionen

I det syvende afsnit af 'Design kan' møder vi de to ildsjæle Thomas Bay og Thorbjørn Christoffersen, der begge brænder for historiefortælling og identiteter i bevægelse. Podcasten sætter fokus på processerne bag animation samt de mange trends og fordele ved bevægeligt design.

I syvende afsnit ’Design kan bevæge’ taler podcastets vært, Kristina May Pries, med Thomas Bay, partner og producer i motion- og designbureauet Frame, og animationsinstruktør Thorbjørn Christoffersen, som blandt andet har oplevet stor succes med de populære animationsfilm Terkel i Knibe (2004) og Ternet Ninja (2018).

Podcastet sætter fokus på animationens mange aspekter samt animationsdesignets evne til at skabe bevægelige og levende billeder.

 
Hør også podcasten på iTunes og Podbean eller lokalt hos AM.

Animationens verden har udviklet sig betydeligt, siden Thomas Bay og Thorbjørn Christoffersen først stak tæerne i vandet på den bevægende og bevægelige animationsstrøm. Især 3D-animationernes popularitet tages op i podcastet, selvom Thorbjørn Christoffersen ikke personligt mener, at der er en ”logisk grund” til at smide 2D-animationerne på hylden.

Same, same – but different
”Jeg har aldrig regnet ud, hvad der er med 3D,” bemærker Thorbjørn og fortsætter: ”Jeg har hørt nogle sige, at det ene er tegnefilm, og det andet er animationsfilm – men det hele er animation.”

Thorbjørn Christoffersen understreger dog også, at det kan være en ”trend” i at anse den traditionelle 2Dsom et ”smalt kunstnerisk område”, men han mener også, at man, ud fra et økonomisk synspunkt, kan få ”mere for pengene” ved at genbruge 3D-animationer og karakterernes individuelle designs.

Selv har han oplevet stor succes med sin involvering i projekter som Terkel i Knibe, Ternet Ninja og den animerede youtuber Kvante Karina, men han mener også, det er vigtigt at understrege, at ingen animation er skabt uden menneskelige og talentfulde designere, uagtet om grundstenene er opbygget på en computer:

”Der er ikke et græsstrå i en animationsfilm, der ikke er blevet placeret af en eller anden,” pointerer han og nævner også, hvordan det er designerne – og ikke algoritmer – der lægger mærke til om karakterens badeværelse, eksempelvis, mangler en tandbørste.

Det rigtige team er altafgørende
Thomas Bay er enig i, at det er det gode team, der skaber godt bevægeligt design. Kulturen og stemningen mellem pålidelige designere og animatorer skaber derved interessante løsninger, selvom han også mener, at mangel på uddannelsesmuligheder inden for animation i Danmark kan lede til et lavt udbud af dygtige kandidater i motion-design-feltet.

Hverken Thomas Bay eller Thorbjørn Christoffersen mener dog, at animation er på vej ud.

”Animation er en af de mest kollaborative arbejdsformer inden for film og medie,” nævner Thomas, som blandt andet har været involveret i projekter som Skærmtrolden Hugo og eksklusive Instagram-loops for store amerikanske firmaer, som Range Rover.

”Det er den gode idé og de kreative hjerner, der kan være svære at finde,” tilføjer han, eftersom det – ganske som podcastets vært Kristina May pointerer – er noget, ”computere endnu ikke kan tage fra os.”

Animation, hvad end det handler om fulde spillefilm, kampagner eller lignende, er en interessant branche, der ikke kun kan skabe bevægeligt design og dynamiske billeder, men også kan bevæge vores følelser ved at fortælle gribende historier gennem nytænkende designs.

Interesseret i mere indhold som dette? Skriv dig op til vores nyhedsbrev her.

Opgradér til BureaubizPro og bring dig og dine kollegaer i front med vigtig viden om bureaubranchen.

Kom på forkant med vigtig viden om bureau- og marketingbranchen. Skriv til britta@bureaubiz.dk og få et godt tilbud. Du kan også ringe på  71 74 79 91

Med Bureaubiz Pro får du:

  • Bureaurapporten trykt og digitalt
  • BureauNyt
  • PersonNyt
  • Bureaubattle
  • Bureaukalenderen
  • Brancheanalyser
  • Udbudsvagten
  • Fuld adgang til Bureaubiz.dk
  • Årligt gå-hjem-møde
Køb nu

Kommentarer