I dette afsnit af Design Kan har Kristina May Pries inviteret to dygtige designere ind til en snak om, hvordan visuelle identiteter kan broadcastes i en digital tidsalder, hvor forbrugerne konstant har et tag-selv-bord af medieindhold lige ved fingerspidserne.
Anders Thulin, leder af DR Design, og Jesper Jul Mørch, head of innovation og experience design hos Nordea og tidligere designchef på TV 2, har begge erfaring med broadcastingdesign for store koncerner. De fortæller blandt andet om, hvordan broadcastingdesign har udviklet sig fra at være noget, der hovedsageligt blev skabt til fjernsyn, til i dag at være en disciplin, der går på tværs af alle digitale platforme.
Der er ingen tvivl om, at diverse mediekanaler hver dag forsøger at hive og trække i vores opmærksomhed. Spørgsmålet er dog, hvordan man bliver valgt som koncern, når man ikke længere har den prioriterede rækkefølge på fjernbetjeningen at læne sig opad. I stedet er det snarere et kapløb om at blive bemærket i det, Anders Thulin kalder ”et virvar af kommunikation”.
Podcastet kan også høres på Spotify, iTunes og lokalt hos AM.
Netop koncernernes kamp om vores opmærksomhed gør det utroligt vigtigt for designerne at skabe genkendelige og sammenhængende identiteter. For efterhånden handler det ikke kun om at skabe sammenhæng i den enkelte kanal, men om at skabe varige bindeled mellem flere platforme og formater. Anders Thulin har fx været med til skabelsen af en ny typografi – DR Publik – der er ment som bærende element og designmæssigt bindeled mellem DR’s mange platforme og kontaktflader.
”Tv-skærmen er én ud af mange kontaktflader, du møder i din dag (…) Rigtig mange af os tager fat i vores telefoner, før vi tager fat i vores kone eller børn.” – Anders Thulin
Jesper Jul Mørch har også skabt et strategisk system for TV 2, hvor den skrå streg fungerer som dynamisk bindeled mellem diverse kanaler. Begge designere har altså oplevet omfattende projekter, hvor det har været essentielt for koncernernes genkendelighed og virke at binde mange elementer sammen i et kontinuerligt og strategisk designsystem.
Selvom Jesper har bevæget sig fra mediekoncernen TV 2 til Nordea, holder han fast i sin tillid til tilgængeligt design. Design skal med andre ord kunne inkludere flere, end det ekskluderer, selvom man samtidig må sørge for, at man som brand ”skærer gennem støjen”.
”Når først man kender mekanikkerne i en stor organisation, så bliver det lettere at gebærde sig i den.” – Jesper Jul Mørch
Uanset, hvilken organisation man arbejder i, kan det være gavnligt også at agere som en mediekoncern. Vi lever i en digital tidsalder, og det er derfor uundgåeligt at benytte visuel kommunikation og broadcasting til at nå ud til potentielle kunder. Er man en bank, som Nordea, kan man med fordel skabe designsystemer, der forsøger at bryde med forældede ideer om bankrådgivning.
Broadcastingdesign kan være noget, der visuelt binder et brand sammen eller skaber større tilgængelighed for brugerne. I en tid med uendelige muligheder – og som følge heraf: grænseløs ubeslutsomhed – handler det måske i virkeligheden om at skabe designløsninger, der kan tale ind i vores travlhed og tilbyde os indhold, der kan bevare vores opmærksomhed lidt længere end hos andre kanaler.
Design Kan… er et branding- og designpodcast kreeret af det grafiske designbureau AM. Podcastets vært er Kristina May Pries, der er CEO, brandspecialist og partner i det københavnske bureau. Hun vil sammen med interessante gæster undersøge alt fra flyvske ideer til konkrete koncepter, der kan være med til at kaste lys over spørgsmålet: Hvad er det egentlig, design kan?