Af Emil Malte Simonsen emil.s@bureaubiz.dk

Strategisk design og design thinking sættes under luppen i dette særafsnit af Design Kan. Kristina May Pries har inviteret Morten Lee Lundholm, senior produktudvikler i Mærsk, til en snak om, hvad strategisk design er, hvad det kan bruges til – og hvad der gør det essentielt for en dynamisk forretning.

Nyt afsnit af Design Kan – denne gang med fokus på, hvordan design kan bruges til at drive strategier. Med udgangspunkt i Mærsk undersøger vært Kristina May Pries, hvordan strategisk design er med til at flytte logistikgiganten. 

Hun taler med Morten Lee Lundholm, der er senior product exploration & portfolio manager for ocean product development i Mærsk. Han har en bachelor i social antropologi, en overbygning i visuel kultur samt en interesse for forbrugerkultur, og startede sin karriere hos Ideo i San Francisco.

Siden arbejdede han bl.a. som global head of shopping experience for Ikea. Og hos Lego Group fik han første gang mulighed for at arbejde internt med strategisk design. 

At tro på sig selv, sine faglige kompetencer og værktøjer, er en vigtig del af strategisk design, fordi det handler om at overbevise om positive resultater og lede i den rigtige retning – gennem bl.a. helstøbte fortællinger. Det handler om at være missionær, frem for korsfarer, siger Morten Lee Lundholm. 

Strategisk design skaber et fundament, eller en spilleplade, for forandring, snarere end det er forandrende i sig selv. Morten Lee Lundholm forklarer vigtigheden af to spillende hold samt fællesskabet imellem dem. Der skal være et hold, der har kompetencer til at løse nutidige og fremtidige digitale udfordringer, men også et såkaldt kernehold, der forstår virksomhedens essens, vision og værdier.

Strategisk design og design thinking skal være en del af virksomheden. De skal omfavne faglige forskelligheder og give alle på holdet mulighed for at blive hørt. De skal afspejle en dynamisk proces, der bygger på kulturelle forbrugerindsigter og som tager udgangspunkt i reelle behov.

Lyt til hele episoden her

 

Du kan også lytte med på Spotify, Apple Podcast, Podbean og lokalt hos AM.

 Design Kan… er et branding- og designpodcast, kreeret af det grafiske designbureau AM. Dets vært er Kristina May Pries – CEO, brandspecialist og partner i det københavnske bureau – og hun vil, sammen med interessante gæster, undersøge alt fra flyvske ideer til konkrete koncepter, der kan være med til at kaste lys over spørgsmålet: hvad er det egentligt, design kan?

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club