I podcastets 14. afsnit fortæller de kreative emballagedesignere Kristin Brandt, founder og kreativ direktør for Bessermachen Design Studio, og Mikael Tonning, partner og designdirektør i Everland, om hvad packaging egentlig kan, og hvordan man får spæde ideer op på produkthylderne.
Emballagedesign handler om meget mere end at pakke produkter ned i kedelige kasser og kvadrater. Emballage kan fortælle en historie, formidle et budskab og endda skabe imponerende identiteter helt fra bunden. Desuden er det en af de få designdiscipliner, der faktisk er målbar.
”Det er blevet en disciplin, som folk har en respekt for i dag, fordi de kan se, at det virker.” – Kristin Brandt
Og målbarheden omkring emballagedesign er netop et af omdrejningspunkterne i dette afsnit. Både Kristin og Mikael fremhæver, hvor meget der er på spil i forbindelse med packaging, eftersom man – ved redesign af produktemballage – vil kunne sammenligne salget både før og efter designprocessen.
Et nyt produkts modtagelse kan derfor også afhænge af, hvor effektiv den visuelle fortælling omkring det er. I sidste ende har kunden mange valgmuligheder ved fingerspidserne. Så hvordan garanterer man, at de vælger netop det ene produkt over det andet? Et svar kunne være emballagedesign.
Podcasten kan også høres på Spotify, iTunes og lokalt hos AM.
Hvad end man arbejder med discountvarer eller eksklusive produkter, er den gode brandfortælling vigtig. Som emballagedesigner handler det dog også om at være troværdig over for brandets identitet. En remoulade til fem kroner skal derfor ikke påstå at være noget, den ikke er, selvom man stadig bør forsøge at kommunikere dens attraktivitet fra produktreolen eller webshoppen.
Fortællingen stopper dog ikke, så snart varen er proppet i indkøbskurven. Tværtimod understreger Mikael Tonning, hvordan den mest vellykkede produktemballage er den, som lader kunden videreformidle fortællingen, efter produktet er kommet ind i hjemmets rammer.
Et eksempel er Everlands projekt for Læsk og IKEA med designet af en ”gør-det-selv”-kombucha. Udviklingen handlede ikke kun om at videreformidle designelementer fra begge brands, men også om at skabe en unik produkthistorie med en genfortællingsværdi.
”Packaging handler om at fortælle rigtig meget på meget lidt plads.” – Mikael Tonning
Emballagedesign handler altså om at skabe en fortælling på begrænset plads – hvad end man har med et produkt til fem eller femogtredive kroner at gøre. For designeren ligger opgaven i at kommunikere netop dét, der adskiller produktet fra konkurrentens. Det handler dog også om at være tro mod produktets kvalitet, for risikoen er, at man skaber ”form uden indhold.”
Kristin fremhæver også, hvor tilfredsstillende det kan være at bringe et produkt og en fortælling til live gennem smukt udført emballagedesign. Hun henviser til Bessermachens projekt for Saltverk, hvor emballagen var inspireret af saltets struktur og den islandske tradition for gaveudveksling.
Emballage er i sidste ende med til at formidle og skabe visuelle identiteter. Det kan bringe fortællinger til live og ultimativt være den afgørende forskel for, hvorfor vi vælger ét brand over et andet.
Design Kan… er et branding- og designpodcast kreeret af det grafiske designbureau AM. Podcastets vært er Kristina May Pries, der er CEO, brandspecialist og partner i det københavnske bureau. Hun vil sammen med interessante gæster undersøge alt fra flyvske ideer til konkrete koncepter, der kan være med til at kaste lys over spørgsmålet: Hvad er det egentlig, design kan?