Af Kristina May Pries, CEO og partner i AM

Design Kan dykker i dette afsnit ned i, hvordan design både kan skildre og iscenesætte virkeligheden. Sammen med Frederik Storm, visuel redaktør hos Danmarks Radio, og Jeppe Morgenstjerne, founder og kreativ direktør hos Ferdio, taler Kristina May om informationsdesign, der både kan bruges til at formidle og fordreje sandheden.

I denne episode af Design Kan taler Kristina May om den unægtelige magt, designere står med, når det handler om at oversætte data til virkelighedstro grafik.

Sammen med Frederik Storm, visuel redaktør hos DR, og Jeppe Morgenstjerne, founder og kreativ direktør hos Ferdio, dykker hun ned i konkrete eksempler på effektivt informationsdesign og undersøger, hvor grænsen går mellem løgn og sandhed, når man uundgåeligt må fravælge data for at løfte de vigtige informationer frem visuelt.

”I al kommunikation kan du jo lyve,” bemærker Jeppe i begyndelsen af afsnittet. Men kan man overhovedet, som designere og kommunikatører, lade være? For hvis man ved at fravælge noget lyver, kan man så nogensinde give et troværdigt billede af virkeligheden?

Podcasten kan også høres på SpotifyiTunes og lokalt hos AM.

Designere står altid med et stort ansvar i deres fortællinger. De kan forme, hvilke billeder og indtryk vi får af virkeligheden – og hvad designet fravælger, kan betyde lige så meget som, hvad det vælger at fremhæve.

For selvom visse designdiscipliner forsøger at sminke deres fortællinger, er informationsdesignerens opgave ikke at skabe glansbilleder af virkeligheden, men derimod at formidle vigtig og nuanceret data.

”Data kan rumme en lige så stor usandhed som kvalitativ information […] Vi bliver nødt til at simplificere det for at nå frem.” – Jeppe Morgenstjerne

Frederik Storm fremhæver eksempler på, hvordan informationsdesignere kan skabe forskellige afbildninger af data, der ikke nødvendigvis er usande, men som heller ikke giver det fulde billede af virkeligheden. Som infografikkerne af valgresultaterne i USA tilbage i 2016, hvor man ikke nødvendigvis kan se dataene bag det overvældende røde, republikanske ”flertal”.

Eksempler på, hvordan informationsdesign kan give forskellige billeder af sandheden.

Det handler om, for begge podcastets gæster, at få budskaberne frem visuelt og brugervenligt, men uden at manipulere med dataene bag eller at være for selektiv i fremhævelsen deraf. Den ”grafiske sminke” er dog ligegyldig, hvis fortællingen er stærk og bærende nok.

”Design kan være med til at forme, hvordan du ser på verden […] Kunsten er at få de rigtige nuancer med.” – Frederik Storm

Selvom man derfor kan smide lange og detaljerede rapporter på bordet om eksempelvis folketingsvalget, er informationsdesign et nyttigt værktøj til at oversætte og formidle vigtig information på en gennemskuelig måde.

Det er derfor ikke nok at gøre designet lækkert; det skal også være troværdigt og aflæseligt. Selvom man altid må skære visse data fra, må man også bevare de forskellige facetter, for at statistikkerne og diagrammerne kommer så tæt på virkeligheden som muligt.

Det illustrerer den store opgave, informationsdesignere egentlig står med; de skal ikke kun skabe visuelle løsninger, men også forstå en masse bagvedliggende indhold.

Design Kan… er et branding- og designpodcast kreeret af det grafiske designbureau AM. Podcastets vært er Kristina May Pries, der er CEO, brandspecialist og partner i det københavnske bureau. Hun vil sammen med interessante gæster undersøge alt fra flyvske ideer til konkrete koncepter, der kan være med til at kaste lys over spørgsmålet: Hvad er det egentlig, design kan?

Opgradér til BureaubizPro og bring dig og dine kollegaer i front med vigtig viden om bureaubranchen.

Kom på forkant med vigtig viden om bureau- og marketingbranchen. 

Med Bureaubiz Pro får du:

  • Regnskabsrapporten og/eller Konkurrenceanalysen digitalt 
  • Fuld adgang til Bureaubiz.dk
  • BureauNyt
  • PersonNyt
  • Bureaubattle
  • Bureaukalenderen
  • Brancheanalyser
  • Udbudsvagten
Køb nu

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev