Af Kristina May Pries, CEO og founder i AM

I dette afsnit af Design Kan taler vi om trivsel og kultur i bureauer og virksomheder. Kulturstrateg Antonio Rosado og Christina Rind Helsbro, CEO hos Notable, diskuterer, hvordan man designer en god virksomhedskultur, hvor der er plads til store, skæve og skabende personligheder.

I denne udgave af Design Kan ser vi nærmere på, hvad der egentlig er så vigtigt ved at skabe og være en del af en identitetsskabende virksomhedskultur. Blandt andet berører vi de mange fordele ved oplevelsen af at være i et fællesskab, og hvordan man kan sammenkoble mennesker med vidt forskellige personligheder og baggrunde under samme værdigrundlag.

Der er ingen tvivl om, at begge gæster er enige i vigtigheden af en god og stabil virksomhedskultur. Faktisk taler vi om, hvor essentielt det er for virksomhedens overlevelse og succes at skabe en kultur, som kan motivere de ansatte fremad, men også gøre dem til naturlige ambassadører for de samlede kerneværdier.

“Der findes ikke noget, der hedder designkultur. Det er alt for personbåret (…) Alle kommer med deres personlige historier, og det former kulturen.” – Antonio Rosado

Spørgsmålet er så, hvordan man sikrer sig, at virksomheden kan omfavne mennesker med forskellige nationale, faglige og personlige kulturbaggrunde.

 
Podcasten kan også høres på SpotifyiTunes og lokalt hos AM.

Antonio Rosado, der blandt andet er tidligere kulturminister hos Hello Monday og nu beskæftiger sig som kulturstrateg hos Karpatschoff Creative, beskriver i podcastet, hvordan mennesker altid har forsøgt at etablere sig i fællesskaber. Frem for at anskue forskellige baggrunde og motivationer som hindringer mod den samlede virksomhedskultur mener han, at man skal se forskellighederne som brikker i det samlede puslespil: ”Der findes ikke noget, der hedder designkultur. Det er alt for personbåret (…) Alle kommer med deres personlige historier, og det former kulturen.”

”Hvad gør os til os, og hvad binder os sammen?”– Christina Rind Helsbro

Christina Rind Helsbro, tidligere ejer af Magnetix og nuværende CEO hos Noteable, er enig i, at det handler om at finde ud af, hvad der gør virksomheden helt unik, når man skaber en intern kultur. I kreative afdelinger er der måske en tendens til, at personlighederne ønsker at blive set og bemærket mere, men selv dér er man nødsaget til at opridse grænser. Hun understreger derfor vigtigheden af, at man enten visualiserer eller italesætter kulturen internt: ”Hvad gør os til os, og hvad binder os sammen?”

Som medarbejder – såvel som bureauchef – må man altså mærke godt efter, når man begår sig i virksomhedskulturen. Traditioner er især vigtige for skabelsen af trygge rammer, men sommetider må man også indse, at kulturen ikke fungerer, eller at den individuelle personlighed ikke passer ind i den. Det er vigtigt for enhver branches identitet, og kundernes opfattelse deraf, at man kan mærke virksomhedskulturen lige fra man træder ind i den.

Et flot logo på døren er derfor ikke nok, når det handler om at designe en god og ærlig virksomhedskultur, hvor der skal være plads til såvel trivsel som skabelse og forskellige personligheder.

Design Kan… er et branding- og designpodcast kreeret af det grafiske designbureau AM. Dets vært, Kristina May, er CEO, brandspecialist og partner i det københavnske bureau og vil sammen med interessante gæster undersøge alt fra flyvske ideer og konkrete koncepter, der muligt kan kaste lys over spørgsmålet: Hvad er det design kan?

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club