Design kan… skabe stærke logoer #4

Kristina May,
CEO, brandspecialist og partner i AM

I fjerde afsnit af podcasten Design Kan… mødes designerne Tobias Røder og Julie Katrine Andersen til en snak om grafisk identitet, autenticitet, tidspres og hvorfor man altid bør vælge professionalisme frem for billige, autodidakte alternativer.

I denne uges afsnit af Design Kan… går snakken på, hvordan ’design kan skabe stærke logoer’. Gæsterne er designerne Tobias Røder og Julie Katrine Andersen, der sammen med værtinde Kristina May Pries får sig en snak om grafisk identitet og denns fordele og begrænsninger.

Den største trussel mod kvalitet er tiden
Begge designere tror på, at man bør bevare et element af autenticitet i sit arbejde – selv i en verden, hvor mange påstår, at de kan det samme som designere for færre midler.

”Logoet er virksomhedens ansigt udadtil,” forklarer Tobias Røder, der har beskæftiget sig med logobehandling i en længere årrække. Han understreger vigtigheden af gode, professionelt skabte logoer i en verden, hvor billedlig kommunikation kun bliver mere fremherskende: ”Vi trykker på billeder på vores telefoner, som vi er mere på end noget andet. Og den virkelighed er ikke til at stoppe.” 

Han mener desuden, at vi befinder os i en ikon-verden, og opfordrer videre til, at vi nødigt må glemme håndværket bag, nu hvor ”den største trussel mod kvalitet er tiden.”


I podcastet taler designerne Tobias Røder og Julie Katrine Andersen om den kreative proces og diskuterer, hvad der er gode og knap så gode eksempler på identitetsskabende logoer. Hør podcasten på Spotify, iTunes eller PodBean.

Identitetskrise: kunstner eller designer?
Julie Katrine Andersen er også bange for denne forenkling af visuelle personligheder i en verden, hvor tingene skal gå utroligt stærkt, og hvor efterspørgslen er for stor.

Problemet med grafisk design er dog ikke nødvendigvis kun konkurrencen, men kredser måske også om det faktum, at mange ansatte i kreative fag kan have haft problemer med selv at identificere feltet.

Det at definere sig og passe ind i kasser ”bliver mere en spændetrøje, der gør, at man ikke kommer i gang med noget,” forklarer Julie Andersen. 

Hun forklarer, hvordan hun ikke selv har ønsket at klassificere sig definitivt som enten designer eller kunstner, men erkender samtidig, at det måske er nødvendigt at kunne kommunikere sine identiteter for at vedligeholde håndværket i fremtiden: 

”Jeg ønsker ikke, at design skal være elitært. Jeg vil gerne have, at vi kan snakke om det […] Vi skal samtidig forklare, at bare fordi du har en computer og en blyant, så er du ikke designer.”

I sidste ende, mener både Tobias Røder og Julie Katrine Andersen, at hvis kunderne skal have respekt for faget og designhåndværket, så bør man også selv som designer blive bedre til at forklare, hvad man gør og ”diagnosticere” de kreative gener.

Design Kan… er et nyt branding- og designpodcast, skabt af designbureauet AM, som vil udforske alle aspekter ved det kæmpestore emne – branding. Hvad er branding, og hvad er det lige design kan? Podcastet vil undersøge alt fra flyvske ideer til mere konkrete projekter, der kan kaste lys over gåden ved navn branding.

Credit:

Tobias Røder
www.tobiasroeder.com
www.instagram.com/studiotobiasroeder
www.linkedin.com/in/tobiasrøder

Julie Katrine Andersen
www.lilollady.com
www.instagram.com/lil_ol_lady_design
www.linkedin.com/lilollady

Holdet bag Design kan…
Design Kan er kreeret af det grafiske designbureau AM. Dets vært, Kristina May, er CEO, brandspecialist og partner i bureauet, der ligger i København, og yderligere information kan findes følgende steder:

www.amcopenhagen.com
www.instagram.com/amcopenhagen
www.facebook.com/weaream