Nyt afsnit af Design Kan. Denne gang tager Kristina May Pries sammen med Trine Keller, selvstændig kreativ strateg og planner og Søren Christensen, partner og strategidirektør hos Robert/Boisen & Like-minded, fat i roden til den kreative proces – indsigten. Beskrivelsen af programmet lyder:
Hvad kommer først? Hønen eller ægget? Idé eller indsigt?
Indsigter spiller en vigtig rolle i en kreativ proces. De understøtter selve idéen og rammesætter projektet. De er med til at definere problemstillinger samt tydeliggøre muligheder og begrænsninger. De afslører adfærdsmønstre og kan både bekræfte dine antagelser og skyde dem ned. Indsigter er strategien bag et godt slogan og et meningsfuldt produkt. Og det kreative og strategiske må, ifølge begge gæster, ikke adskilles hverken i tanke eller i proces. Det er vigtigt, at den kreative idé bliver faciliteret godt og tager afsæt i et stærkt grundlag.
Definition af problemet er det første skridt i en kreativ proces. For selvom en virksomhed tror, de kender problemet, kan indsigt i virksomheden identificere det egentlige problem. For hvis det endelige produkt – uanset hvor godt det er – løser det forkerte problem, er det så overhovedet et godt produkt?
Lyt med her.
Du kan også lytte med på Spotify, Itunes og Podbean.
Design Kan… er et branding- og designpodcast, kreeret af det grafiske designbureau AM. Værten er Kristina May Pries, der er CEO, brandspecialist og partner i det københavnske bureau. Hun vil, sammen med interessante gæster, undersøge alt fra flyvske ideer til konkrete koncepter, der kan kaste lys over spørgsmålet: Hvad er det egentligt design kan?