Tine Aurvig-Huggenberger, direktør i Kreativitet og Kommunikation (kreakom) samt formand for den europæiske reklamebranche, gæster studiet sammen med designer og direktør i Design denmark, Abelone Varming, der desuden har startet virksomheden punktum design.
Med repræsentanter fra begge brancher i studiet sætter vi fokus på forskelle og ligheder mellem design- og reklamebranchen samt fordelene ved et samarbejde.
Hvor der tidligere har eksisteret fordomme og misundelse mellem de to fag, er dette blevet erstattet af en gensidig nysgerrighed, mener gæsterne. Brancherne er smeltet mere sammen, og der er opstået en bevidsthed om gevinsten ved synergien mellem faglighederne.
På den måde bliver hele feltet udvidet, og det baner vejen for endnu flere muligheder både inden for design, kommunikation og reklame.
”Alt godt design udvikles i et samarbejde” – Abelone Varming
Og netop et samarbejde mellem de to brancher er vigtigt i en tid, hvor vi er gået fra få informations- og underholdningsplatforme, til at have uendelige muligheder for selv at vælge vores kilder. Det er en tid, hvor der er stor konkurrence om at fange forbrugerens interesse, og det kræver unikke design- og reklameløsninger.
”Hele grundpræmissen er at forstå, at det kan godt være, at du laver rigtig gode pumper på Grundfos, men hvis der ikke er nogen, der ved, du gør det, så er det altså ret lige meget, at du laver gode pumper” – Tine Aurvig-Huggenberger
Virksomheder skal ligeledes forstå og anerkende, at et samarbejde mellem reklame- og designbranchen er frugtbart, og der er enighed om, at de skal prioritere begge brancher ligeligt. Jo mere kommunikation mellem brancherne, jo bedre samarbejde og i sidste ende bedre resultater.
Design og reklame kan og skal stå sammen. Vi lever i en foranderlig verden, hvor normer dikterer etiske og moralske valg og overvejelser.
Afsnittet berører disse udfordringer og diskuterer, hvordan man som bureau og demokrati forholder sig til en omskiftelig verden.
Du kan også lytte med på Spotify, iTunes, Podbean og lokalt hos AM.