Design-talenter tænker som reklamefolk

Peter Engholm
25@mail.dk

Serie med YCCA-vinderne: Robert Daniel Nagy og Mads Jakob Poulsen er uddannet og beskæftiget i designbranchen, men deres tilgang til faget er som taget ud af et kanaluafhængigt reklamebureau.

Robert Daniel Nagy, 28, og Mads Jakob Poulsen, 27, er unge designere – og garvede. Unge nok til at deltage i Young Creative Circle Award (YCCA), og garvede nok til at have vundet prisen to gange.

Teamet vandt i 2008 og i år, mens de i 2009 kom på shortlisten. Nu går turen så til Cannes, der er rammen for verdens største reklamefestival – ja netop reklame, og ikke så pokkers meget design. Der er således stadig ingen ungdomskonkurrence, Young Lions, i designkategorien, og derfor skal det danske design-team som det eneste af de fire vinderteams fra YCCA ikke ned til Cannes for at konkurrere mod andre teams fra hele verden.

“Det kommer stadig mere design til, og det undrer os da, at design stadig ikke repræsenteret i Young Lions,” siger Robert Daniel Nagy, der er designer i Scandinavian DesignLab.

“Cannes vil blive en kæmpe oplevelse. Det bliver vildt inspirerende at se cremen af cremen af reklame. Og på en måde mere inspirerende end en design-festival, hvor der ville være mere genkendelse for os. Det er mere spændende at få inspiration udefra,” siger Mads Jakob Poulsen, der er designer i Goodmorning Technology.

De to gik i samme klasse i Hojer College, helt ude ved Tønder – and then some. Siden er den flyttet og navneforandret til Skolen for Visuel Kommunikation i Haderslev.

YCCA-konkurrencerne var imidlertid første gang, de arbejdede sammen om et projekt. Det gav som nævnt gevinst, men understregede også, at de har samme syn på design – og nok så væsentligt den proces, der ligger forud for designet.

“Vi diskuterer opgaven igennem og fokuserer på konceptet – med tiltro til designet. Vores tilgang har også noget reklamemæssigt over sig – ved også at tænke i effekt og intelligente løsninger,” siger Robert Daniel Nagy.

“Nogle baserer deres koncept udelukkende på typografi og farver. Det væsentlige for os er ideen der ligger bag. Først når en stærk idé ligger fast, går den egentlige designproces i gang.” siger Mads Jakob Poulsen.

“Alle har en holdning til design – også kunden og hans kone. Er man enige om konceptet, så gør det den endelige designprocess nemmere. Har man et stærkt designkoncept, kan man undervejs “spørge” konceptet til råds i forhold til f.eks. farver, form og typografi.”

De tre års uddannelse på Hojer College rummede også et halvt års praktik – og det lykkedes ikke alene Robert at få et praktikophold hos Scandinavian DesignLab og Mads hos Goodmorning Technology, de fik begge ansættelse på praktikstederne efterfølgende.

“Jeg har altid godt kunne lide ting, der var styret – som det var tilfældet med design i 50erne, 60erne og 70erne, hvor der fandtes regler til alt. Men jeg har sluppet tøjerne mere og synes, at det er spændende, når ting vokser frit og får sit eget liv,” siger Robert Daniel Nagy.

“I modsætning til den “design-fascisme” går vi blødere til værks. Jeg bilder ikke mig selv ind, at vi laver ting, der holder de næste 30 år. Brands er levende, og ting går hurtigt. Derfor bliver designet i dag også mere fleksibelt. Det bliver bygget til at kunne give slip,” siger Mads Jakob Poulsen.

Selv om nogle af branchens koryfæer dominerede de ovennævnte tiår, så betegner begge designere branchen som relativt åben – og derfor mere fokuseret på de resultater, der leveres, frem for eksamensbeviser og anciennitet.

På samme måde behøver man heller ikke 20 års branchekendskab for at undervise. YCCA-teamet er tilbage på deres skole – denne gang for at lære fra sig.

“Jeg tror, at vi er inviteret derover for vores konceptuelle tilgang – altså diskussionen før hands-on design – og som en kontrast til de gæstelærere, der er mere etablerede. Man kan godt give inspiration videre efter 3 år – man behøver ikke at vente 30 år,” siger Robert Daniel Nagy.

“De studerende er utroligt opdateret på faget via blogs og fora. Det er både godt og dårligt. De suger meget til sig – så meget, at det næsten bliver for nydeligt. Det bliver pænt, men ikke nødvendigvis personligt. Indholdet skal helst generere æstetiken. Nogle gange er det i orden at lave noget “grimt” – i skoven af pæne ting, hvis det underbygger konceptet og målgruppen” siger Mads Jakob Poulsen.

Bureaubiz har i fire omgange mødt alle fire teams, der hhv. vandt Print, Digital, Design og Film, og som bliver sendt til Cannes. I de kommende dage vil vi bringe en artikel med dem alle.

De fire er:

  • Print: Nicolas Thomsen og Christian Hansen
  • Digital: Daniel Korn og Julie Cetti
  • Design: Robert Daniel Nagy og Mads Jakob Poulsen
  • Film: Andreas Hoff og Lukas Lund