Designbureauet, Hatch & Bloom, har i 4-5 år været ret stabile, hvad angår den økonomiske udvikling. Men i 2015 gik det pludselig stærkt – bureauet voksede med over 50 pct., hvilket betyder, at der blev lagt ca. 4 mio. kr. til bruttoavancen.
Og ca. en fjerdedel af disse penge endte på bundlinjen, der gik fra et lille minus til et pænt plus.
Forklaringen på udviklingen er bl.a. et fokus på mennesket.
”Vi har set, at de underliggende behov hos forbrugeren skal findes i, hvem de er som mennesker og ikke nødvendigvis som kunder,” siger Michael Keissner, partner i Hatch & Bloom, og fortsætter:
”Når først vi har fundet de underliggende behov, så bliver det langt lettere at udvikle produkter og services, som faktisk har en positiv effekt for det menneske, der benytter sig af det, men også en positiv økonomisk effekt for den forretning, som udbyder produktet eller servicen.”
Bureauet fortæller selv, at man har fået en ny kunde hver eneste måned i året. Det gælder f.eks. Telia, DR og den tyske medico-gigant Boehringer Ingelheim.
Michael Keissner fremhæver samspillet mellem big data og empatisk forståelse for mennesket i forbrugeren, som vejen til succes.
”Vi oplever, at vores kunder i stigende grad efterspørger behovsafdækning gennem forståelse for og indlevelse i forbrugernes liv . Dermed ikke sagt, at kvantitative undersøgelser afskrives,” siger Michael Keissner og fortsætter:
”Vi kan se, at de bedste resultater skabes, når vi formår at koble dyb kvalitativ viden om menneskers behov med kvantitative analyser. Det er i samspillet mellem de to verdner, at den egentlige værdi ligger. Data kan give os svar på hvad forbrugeren gør – empati kan give os svar på hvorfor de gør det.”
Nøgletal for Hatch & Bloom
- Bruttoavance 11,0 mio. kr. +57,1 pct.
- Bruttoavance pr. medarbejder 916.667 kr. +31,0 pct.
- Lønandel 70,8 (79,6)
- Resultat af primær drift +0,989 mio. kr. (-0,05 mio. kr. året før)
Bruttoavancen er estimeret af Bureaubiz
Hos et andet designbureau, Meyer & Bukdahl, gik det den anden vej. Resultatet karakteriseres dog som tilfredsstillende.
”Vi har foretaget nogle udskiftninger på personalefronten i løbet af 2015, der har givet forhøjede personaleomkostninger. Samtidigt er kundeporteføljen tilpasset, så den i højere grad reflekterer vores kerneforretning som er branding og strategisk kommunikation,” siger adm. dir. Daniel Hofmann, Meyer & Bukdahl.
Nøgletal for Meyer & Bukdahl
- Bruttoavance 8,4 mio. kr. -10,6 pct.
- Bruttoavance pr. medarbejder 994.083 kr. -4,8 pct.
- Lønandel 71,8 (58,0)
- Resultat af primær drift +0,543 mio. kr. -73,4 pct.
Bruttoavancen er estimeret af Bureaubiz