Designer fra Kunde & Co vandt det danske EU-formandskab

Peter Engholm
peter@bureaubiz.dk

Om godt et år bliver Danmark EU-formand. Ingen ved, hvordan det kommer til at gå – men nu ved vi, hvordan det ser ud. Logoet er valgt i en konkurrence, hvor en Young Creative-vinder blev nr. 2

Der følger en visuel identitet med, når Danmark i 1. halvår 2012 overtager formandskabet i EU. I foråret udbød Udenrigsministeriet i samarbejde med Dansk Design Center en konkurrence om en visuel identitet, herunder et logo for det danske formandskab.

Konkurrencen var åben for designere, grafikere og andre med interesse for emnet, og efter en prækvalifikation, blev 71 forslag fundet godkendt til bedømmelse.

Vinderen blev senior grafisk designer Peter Jacob Møgelvang fra Kunde & Co, der bedst løste opgaven med at “markere og symbolisere det danske formandskab på en klar, tidssvarende og kvalitetspræget måde, der signalerer forandring og fornyelse.”

Eller sagt med juryens egne ord: “Det vindende forslag er en både æstetisk og kreativ typografisk løsning, som i sin enkelhed er et klart udtryk for dansk design tradition”.

2. præmien gik til Robert Daniel Nagy, designer MDD fra Scandinavian DesignLab – han har vundet YCCA (Young Creative Circle Award) i designkategorien hele to gange: 2010 og 2008.

3. præmien fik Peter Stephensen, senior designer fra Make®.

Derudover var præmier til fra andre forslag – se alle de præmierede forslag nederst i dette link.

Vinderen får 100.000 kr. i præmie samt 700.000 kr. til videreudvikle programmet.

Dommerkomiteen har bestået af:

  • Udenrigsminister Lene Espersen
  • Forhenværende departementschef Karsten Dybvad, Statsministeriet
  • Grafisk designer MDD MAA Johan Adam Linneballe
  • Grafisk designer MDD Troels Faber
  • Grafisk designer MDD Christina Bruun Olsson
  • Arkitekt Mads Quistgaard 

Når Danmark sætter sig på formandsposten, vil det være 10 år siden sidst – dengang var det Bysted, der stod bag den visuelle identitet.