Designit ændrer strategi på SoMe

Sine Patulski,
redaktionsassistent

Designit er gået fra at have topstyring til at løsne tøjlerne i deres strategi på de sociale medier. Man bruger platformen medium.com til at dele lokale kampagner og projekter fra alle kontorerne.

Designit er det danske bureau med flest følgere på Facebook, ifølge en liste fra Storyclash over 250 danske bureauer, hvis man medtager internationale Facebooksider.


Storyclash’ oversigt over bureauerne med flest følgere på Facebook.

Til trods for, at det tilsyneladende har kunnet betale sig med en SoMe-strategi, der er blevet styret fra New York, fortæller Designits managing director i Aarhus, Tyge Vonsbæk, at man netop er ved at ændre sin strategi på de sociale medier.

”Vi kommer fra at have skarpe vinkler og en bestemt tone of voice, hvor alt på vores sociale medier blev strømlignet fra kontoret i New York. Det er vi på vej væk fra.”

Planen for den fremtidige strategi er at slippe tøjlerne noget mere for at skabe mindre topstyrede historier.

”Idéen er at hive historier ind fra alle kontorerne. De skal være relatérbare, sjove og letlæselige, og de skal give et større indblik i hverdagen hos Designit som bureau.” siger Tyge Vonsbaek.

Designit har 15 kontorer spredt udover verden, der fremover alle kan være med til at dele deres kreative arbejde på sociale medier. Designit bruger platformen medium.com, som er en platform, hvor ‘skribenter, tænkere og historiefortællere kan dele forskellige emner’.

Designit har tidligere prøvet at finde et format til at dele thought leadership. Det mener de at have fundet med medium.com.

Anne Hansen, som er people coordinator i Aarhus, forklarer om den nye strategi:

“Det handler om at skabe balance mellem det globale og lokale. Selvom vi er en stor global virksomhed, er der også lokale behov for at poste noget andet på en anden måde. Derfor vil vi gerne inkorporere mere autonomi fra medarbejderne – så vores sociale medier ikke kun koordineres globalt. Det skal eksekveres med medium.com.”

Designits side på medium.com.

Anne Hansen fortsætter:

“Det lokale fokus skal vise, at vores brand er levende og at det kan bruges på mange forskellige måder. Samtidig må det godt kunne ses, at indholdet kommer fra alle vores kontorer.”

Ved at gå væk fra topstyring kan alle teams på tværs af kontorerne dele deres projekter og kampagner på medium.com, og nogle af dem vil efterfølgende blive delt på Facebook.

Det skal være med til at gøre indholdet på de sociale medier mere interessant og personligt, siger Tyge Vonsbæk:

”Det er vores fornemmelse, at det der virker bedst på modtageren, er når historierne ikke bliver for teksttunge og kommercielle. Det skal være små snaps af sjove relatérbare hverdagsfortællinger – og så er vi nødt til at give lidt slip på kontrollen.”

Han fortæller videre, at tanken med medium.com er at sætte mennesket i centrum for kommunikationen og dermed forsøge at få folk til at lytte og flytte dem fra et sted til et andet.

Designit startede den nye SoMe-strategi slutningen af 2017, og har siden produceret og publiceret 15 medium-artikler.

Indtil videre er der én historie fra Danmark, som kan læses her.