Designit har succes i Spanien

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Brancheklip: Designbureauet fusionerede i 2011 med et spansk bureau og det har givet stor fremgang på bundlinjen.

Designit fusionerede med spanske DNX for omkring to år siden og at det var en god beslutning, kan man nu se på bundlinjen på kontoret i Madrid.

I et land, der er i dyb økonomisk krise, har Designit i Spanien formået at fordoble overskuddet fra 3 mio. til 6 mio. kroner i perioden 2009-2012 og i samme periode er omsætningen steget fra ca. 20 mio. kroner til ca. 30 mio. kroner.

Også medarbejderantallet er forøget, nemlig fra 33 til 52.

De gør det rigtig godt, siger bestyrelsesformand i PR-firmaet Mannov, Steffen Lüders til Børsen. Han har fornylig i sin egenskab af formand for udvalget for Rådgivning og Videnservice i Dansk Erhverv, besøgt designbureauet i Spanien.

”For mange kreative virksomheder ender det ofte med, at man bliver del af et globalt netværk, som ser godt ud på visitkortet, men hvor man så bare fortsætter med at arbejde lokalt”.

Designit har derimod gjort det muligt at udnytte styrkepunkter på tværs af grænser og være der, hvor den globale vækst for tiden trækker mest – uden at droppe sin flade netværksstruktur, mener Steffen Lüders.

Og selvom bureauet er placeret i Spanien, er opgaverne ikke koncentreret i Spanien. F.eks. løses der opgaver for virksomheder i Brasilien, hvor økonomien buldrer frem (Børsen, p. 14-15).