Designpris revitaliseres sammen med bureau-forening

Peter Engholm
25@mail.dk

Danish Design Award får nyt liv – og nyt indhold, for der kigges ikke kun på form og funktion, men også værdiskabelse.

Den 7. april 2016 uddeles Danish Design Award – en på én gang ny og traditionsrig pris.

Lanceringen markerer 50-året for den første pris for dansk industrielt design, og Danish Design Award har været uddelt så sent som i 2012, men nu vender den tilbage i en revitaliseret form. Et offentligt-privat samarbejde i første omgang målrettet især bureauerne, in-house designteams og enkeltdesignere.

Den hidtidige arrangør Dansk Design Center, en selvejende institution under Erhvervs- og Vækstministeriet, er nu gået sammen med Design Denmark, som har 800 medlemmer; designbureauer, enkeltmandsvirksomheder og personlige medlemmer – alle med design som virke.

Danish Design Award skal sætte dansk design på verdenskortet og hylde den værdi, design skaber i samfund og erhvervsliv.

“Tidligere kiggede designpriser på form og funktion – vi tilføjer nu værdiskabelse. Danmark har en meget stærk designtradition med nogle af verdens bedste løsninger og produkter, men vi mangler at vise effekterne af design – både i Danmark og i udlandet,” siger Morten Grøn, direktør i Design Denmark, og tilføjer:

“Derfor vil vi bygge Danish Design Award op til at være et samlingspunkt og et fyrtårn. Det har aldrig været vigtigere, at designere og virksomheder finder sammen om at lære af hinanden og løse komplekse innovationsudfordringer, men også for at eksportere deres viden.”

I første omgang er awarden målrettet de bureauer, inhouse designteams og enkeltpersoner, der har skabt projekter og løsninger, der kan falde ind under en eller flere af de i alt 11 kategorier fordelt på 3 grupper – Business, Individual og Society – samt 4 særpriser. Alle kategorier er relevante for både den private og offentlige sektor.

“Når vi – via awarden – får indsamlet cases, håber vi at kunne inspirere andre til at bruge designtænkning, således at vi ikke kun fokuserer på designudbydere, men også designaftagere. En tredje overordnet målgruppe er de politiske beslutningstagere,” siger Morten Grøn.

Hos Dansk Design Center siger CEO, Christian Bason:

“Med Danish Design Award ønsker vi at samle hele feltet på tværs af landet og vise dansk designs fulde innovationskraft – i en dansk kontekst, men med et internationalt udsyn. Danmark har en stolt arv i forhold til design, og dén er vores afsæt i jubilæumsåret. Vi bruger dette afsæt til at nytænke og fejre såvel nuet som potentialet i dansk design.”

Nominerede til Danish Design Award offentliggøres den 14. marts, mens vinderne offentliggøres og fejres ved awardfest den 7. april 2016.

På websitet www.danishdesignaward.com findes yderligere beskrivelser af kategorier og kriterier, tidslinje, foruden information om jury mm.

BUSINESS

  • Employment Growth

    – en designpris for løsninger, der skaber arbejdspladser i Danmark 
  • Message Received

    – en designpris for løsninger, der leverer et budskab på effektiv, enkel og smuk vis
  • Save Money

    – en designpris for løsninger, der reducerer omkostninger
  • Share Resources

    – en designpris for løsninger, der gør det enkelt og effektivt at dele ressourcer mellem mange

INDIVIDUAL

  • Better Work

    – en designpris for løsninger, der har en positiv effekt på vores arbejdsliv
  • Daily Life

    – en designpris for løsninger, der forbedrer vores hverdagsliv
  • Feel good

    – en designpris for løsninger, der taler til menneskers følelser og sanser og simpelthen giver en sublim oplevelse!

SOCIETY

  • Better Learning

    – en designpris for løsninger, der fører til nye måder at lære og uddanne på
  • Clean World

    – en designpris for løsninger, der respekterer eller renser det naturlige miljø
  • Healthy Life

    – en designpris for løsninger, der fremmer sundhed i krop og sind for mange
  • Outstanding Service

    – en designpris for løsninger, der forbedrer eller redefinerer en service

SÆRPRISER

  • Icon Award

    – en designpris for et unikt koncept eller en løsning, der er blevet et internationalt ikon
  • People’s Choice

    – en designpris for løsninger, der vælges af folket
  • Visionary Concepts

    – en designpris for løsninger, der er uden for rækkevidde, men ikke ude af syne
  • Young Talent

    – en designpris for et exceptionelt talent, 30 år eller yngre