Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Havas Media har hidtil levet en stille tilværelse på det danske marked via datterselskabet MPG. Det skal være slut nu.

Enhver kan hævde, at nu vil man i offensiven og være mere synlig på markedet. Men adm. dir. Johnny Twile fra Media Planning Group (MPG) kan dog sætte noget substans bag ambitionen.

“Allerede nu kan vi konstatere, at vi for 2009 vil komme ud med en omsætningsvækst på omkring 80 pct.”, siger Johnny Twile og henviser bl.a. til kundegevinster som ASE, Rådet for Større Færdselssikkerhed, Gouda Rejseforsikring og Transavia.

Man kan dog sige, at væksten var tiltrængt oven på et 2008, der blev mindre godt. Omsætningen faldt med 12 pct. til ca. 40 mio. kr. og bundlinjen viste et underskud på 1,6 mio. kr.

“Vi oplevede det nærmest som om, vi var i finanskrise i 2008, hvor en række store kunder ganske enkelt forsvandt – enten lukkede de ellers også fravalgte de det nordiske marked. Underskuddet er dog først og fremmest knyttet til en konkret hensættelse, som er overført til hovedkontoret og derfor ikke påvirker vores dagligdag”, siger Johnny Twile.

Han henviser desuden til, at bureauet ikke er udsat for bastante indtjeningskrav.

“Havas ønsker at agere som en global spiller, og derfor er det først og fremmest vigtigt for dem, at vi er synlige og leveringsdygtige på det danske marked”, siger Johnny Twile.

Han må dog samtidig konstatere, at Havas globale position er meget latinsk, og derfor har man ikke hidtil fået meget forærende af internationale kunder.

Reelt kan man sige, at bureauet er det 6. mediabureau på det danske marked. Godt nok er der væsentligt mere end 6 brands på markedet, men kigger man på de bagvedliggende ejerforhold, er Havas det 6. bureau efter WPP, OMG, Aegis, IUM og Starcom.

Normalt taler man om, at et mediabureau skal op på en vis størrelse, før man kan sikre, at man kan tilbyde de nødvendige specialist-kompetencer.

Det synspunkt er Johnny Twile dog uenig i.

“Ud fra den klassisk danske forretningsmodel for mediabureauer er det rigtigt. Men vi mener, at der er potentiale for et bureau med en lille gruppe af seniorfolk, der tænker holistisk og kan fungere som grundlæggende sparringpartner for kunderne. Specialist-kompetencerne skal vi så nok finde, når der er behov for det”, siger Johnny Twile.

Samtidig har man besluttet at skifte navn til Havas Media og dermed tydeliggøre bureauets internationale sammenhæng.

MPG har reelt været på det danske marked i 5-6 år, men har levet en stille tilværelse med ganske få medarbejdere.

“For os er det som med mange andre bureauer. Vi har svært ved vores egen branding, og realiteten er, at vores lille bureau rummer flere forskellige brands, der afspejler forskellige kompetencer. Det giver ingen mening og i særdeleshed ikke i forhold til vores ambitioner. Derfor navneskiftet”, siger Søren Bronee, der er partner i bureauet.

Kommentarer

  1. Spændende artikel og held og lykke med navne forandringen.
    Til info så er IUM og Starcom ikke det overordnede holding company men derimod IPG (for IUM) samt Publicis Groupe (for Starcom).
    Sidst men ikke mindst så er kun ca 6% af Havas’ omsætning fra LATAM, hvorimod 30% er NA og ca 25% Europa (ex UK).

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club