Af Peter Engholm 25@mail.dk

Nykredit og ClubViral vandt hovedprisen, da DIA09 i går hyldede de bedste onlinekampagner. Samtidig blev webureauernes selvforståelse styrket på scenen.

I Bureaubiz’ image-analyse beskriver annoncørerne deres vigtigste samarbejdspartner: 65 pct. svarer ‘reklamebureauet’, blot 4 pct. svarer ‘webbureauet’.

“Det er mit indtryk, at de virkelig savner at komme mere med i processen”, lød kommentaren fra Steen Halbye, adm. direktør fra Halbye Kaag JWT.

I går havde webbureauerne mulighed for at sige tak-for-sidst, da der blev uddelt Danish Internet Award. Og den chance greb Pelle Martin, kreativ chef i In2Media, da han gik på scenen for at modtage kampagnesiteprisen, som bureauet havde vundet for TDC Mobil.

“Hvad betyder denne pris for jer?”, spurgte konferencier Mads Brügger.

“Den betyder meget. Vi har slået de traditionelle reklamebureauer af banen”, lød svaret, der blev pænt applauderet.

Resten af arrangementet, som FDIM og Huset Markedsføring stod bag, var der mindre kant over – eller rettere, der var noget dejligt trygt og velafprøvet over det: Kulturkajen Docken i København er ved at udvikle sig til en regulær award-bygning, da både DM-Dagen, True Award og Creative Circle Award har afholdt deres seneste uddelinger her.

Og i lighed med True Award var det en vært fra DR2s “Den 11. time”, der ved DIA09 styrede både konference- og award-del.

Dansk Retursystem vandt nok engang en effektpris for sin Dåsemission, og kampagnen for Rejsen til Saturn fik Cross Media Prisen – og fulgte dermed sine to True Awards smukt op.

Årets Internet Award

  • Nykredit Street Masters
  • Annoncør: Nykredit
  • Kreativt bureau: ClubViral
  • Mediabureau: GoViral

Effektpris – søgeord

  • Bruun Rasmussen Online Auktioner – Long Tail
  • Annoncør: Bruun Rasmussen
  • Kreativt bureau: IUM Interactive
  • Mediabureau: Initiative Universal Media

Effektpris – medievalg

  • Dåsemissionen
  • Annoncør: Dansk Retursystem
  • Kreativt bureau: IUM Interactive og Plant
  • Mediabureau: Initiative Universal Media

Bannerprisen

  • Jyllands-Posten relancering af Erhverv & Økonomi
  • Annoncør: Jyllands-Posten
  • Kreativt bureau: Zupa/ Uncle
  • Mediabureau: Mediaedge:cia

Kampagnesiteprisen

  • TDC – Nå mere
  • Annoncør: TDC Mobil
  • Kreativt bureau: In2media
  • Mediabureau: Mediacom

Cross Media-prisen

  • Rejsen til Saturn
  • Annoncør: Nordisk Film
  • Kreativt bureau: A-Film/ Philip Einstein Lipski og Starfighters
  • Mediabureau: Isobar/ Vizeum Interactive

Årets mediebureau

Initiative Universal Media

Årets search marketing bureau

Outrider

Årets kreative bureau

Atmosphere CPH

Publikumsprisen

  • Pengeby
  • Annoncør: Danske Bank
  • Kreativt bureau: Zupa
  • Mediabureau: Mediacom

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club