Det danske spil-marked: Imperiet slår igen – også digitalt

Peter Engholm
peter@bureaubiz.dk

For et år siden brugte Danske Spil flere digitale kanaler end konkurrenterne – men på et beskedent plan. Siden er markedet liberaliseret, konkurrenterne er rykket frem – og Danske Spil er spurtet.

Den 1. januar blev det danske spil-marked liberaliseret, og spil-selskaberne med licens fra myndighederne spiller også – især på de digitale strenge.

Spil-udbydere er blandt de brancher herhjemme, der har rykket sig mest på det digitale felt, med det gamle monopol, Danske Spil, som den mest adrætte af dem alle.

Det Digitale Sundhedstjek er udarbejdet af MyResearch i samarbejde med Starcom og måler på tredje år i hvilket omfang, mellemstore og store virksomheder benytter sig af de digitale kanaler, bl.a. sociale medier, mobil og dialog.

Sidste år lå spil-selskaber som branche midt i feltet, men har – i et voksende felt og med barren sat højere, hvad angår den Digitale Performance Score – på et år rykket op i den mest digitale tredjedel, fra 38 pct. til 51 pct.

De to danske spil-selskaber, Danske Spil og Klasselotteriet, toppede sidste år branchen, men med officiel konkurrence fra 30 andre spil-selskaber har Danske Spil oppet sig.

Selskabet har rykket sig fra 43 pct. til 66 pct. i Digital Performance Score, og det er blandt de største hop blandt årets 216 undersøgte virksomheder.

“Alle rykker sig, og det er den væsentligste årsag til, at vi hilser konkurrencen velkommen. Vores konkurrenter er super-digitale, og man kan sammenligne det med et elite-miljø, hvor konkurrencen skærper din egen indsats,” siger Jens Aaløse, adm. direktør for licensspillene under Danske Spil.

Han forholder sig ydmygt til den fastholdte digitale førsteplads – ydmygt, forstået sådan at fremgangen ikke kommer af sig selv, og at førstepladsen skal forsvares.

“Hvis vi ligger på 66 pct. nu, så skal vi være på 70 pct. næste år. Vi er f.eks. på vej med nye mobilløsninger, hvoraf nogle af dem er revolutionerende,” siger Jens Aaløse.

Mogens Østergaard, adm. direktør i MyResearch, siger om branche-duksen:

“Danske Spil gør det specielt godt, hvad angår sociale medier, det mobile område og så traditionel online markedsføring, mens dialog området, der bl.a omfatter dialogforum og chatfunktion, halter. Så der er plads til yderligere forbedring.”

Havde Danske Spil nøjedes med at holde skansen på de digitale kanaler fra sidste år, var de blevet overhalet af stort alle de konkurrenter, som Det Digitale Sundhedstjek har undersøgt. Betsafe var ikke med i undersøgelsen sidste år, men debuterer på flotte 61 pct. Og blandt gengangere er Unibet rykket fra 38 pct. til 54 pct., Pokerstars fra 36 til 45 pct., og Ladbrokes fra 31 til 46 pct.

Hos sidstnævnte siger landechef Richardt Funch:

“Vi har spurtet, for først omkring 1. oktober vidste vi med sikkerhed, at det danske spil-marked ville blive liberaliseret og reguleret pr. 1. januar. Først da gav det mening at investere yderligere i digitale kanaler.”

Digital Performance Score


Kilde: Det Digitale Sundhedstjek udarbejdet af MyResearch i samarbejde med Starcom

Spiludbydere