Et øjenbryn eller to blev givet løftet fredag formiddag, da en pressemeddelelse fra Forbrugerombudsmanden landede.
Overskriften lød: Forbrugerombudsmanden: Ulovligt at indsamle kunders betalingsoplysninger. Og at det satte gang i nogle diskussioner oplevede man senere på fredagen, hvor Forbrugerombudsmanden så udsendte en ny pressemeddelelse, der præciserede den første.
Her var overskriften: Forbrugerombudsmanden: Rene loyalitetsprogrammer er som udgangspunkt lovlige.
At udmeldingen fremkaldte reaktioner er naturligt nok, når man tænker på, hvor mange virksomheder, der arbejder med loyalitets-koncepter, og e-handels butikker, der også registrerer adfærd – og som bruger dem i dialogen med kunderne.
Men det centrale i forståelsen handler om betalings-ordninger. En gang var det helt enkelt. Det var pengeinstitutter, der håndterede betalinger, og de må selvfølgelig ikke videregive oplysninger eller bruge dem til markedsføring.
Men som så mange andre steder, så sker der en udviskning af grænser. Banker forventer f.eks. at få helt nye konkurrenter, og en kæde som Coop har etableret en bank, hvor man udbyder et betalingskort.
Det er derfor Forbrugerombudsmanden havde behov for at understrege, at reglerne om indsamling og brug af betalingsoplysninger gælder for enhver betalingsordning.
Har man kædet et loyalitetskort sammen med et betalingskort, så skal registreringen af adfærd være adskilt fra registreringen af betalingsoplysninger.
Hvis e-handelsbutikker registrerer adfærd via cookies og et log-ind, så har det ikke nogen betydning, at man bruger et Dankort eller et Mastercard til at betale.
Umiddelbart ser udmeldingen ud til primært at kunne ramme Coop og Meny.
Sidstnævnte har været ret stolt over konceptet med at bruge Dankortet som loyalitetskort. Om de kommer i karambolage med reglerne kræver dog en nærmere undersøgelse.
”Umiddelbart tænker vi ikke, at de nye rammer vil ramme os, men vi er i færd med at undersøge sagen for at være helt sikre,” sagde kommunikationsdirektør Markela Dedopoulos, Dagrofa, i fredags til Dansk Handelsblad.