Vovemod og optimisme er umiddelbart gode egenskaber, når man vil vækste en forretning. Men nogen gange skal man huske at holde fast i bordkanten – ellers kan det ende med at gå den modsatte vej.
Den lektie har dialogbureauet Responsive måttet indkassere – på den hårde måde, for 2015 blev ifølge stifteren, Tomas Gorrisen et ‘annus horribilis’.
”Vi besluttede os i slutningen af 2014 for, at vi ville investere i vækst og vi ansatte derfor en række seniorfolk på særligt kontaktsiden og investerede i teknik. Populært sagt drejede vi på alle knapper på samme tid, hvilket set i bakspejlet skabte en defokuseret ledelse, som havde travlt med at investere og mindre fokus på at bygge forretning,” siger Tomas Gorrisen og fortsætter:
“Vores kultur er positiv og optimistisk, og derfor blev vi ramt af at være for længe om at reagere, da tallene ikke fulgte med. Det har i 2015 kostet stort på både top og bund. Og det er vi selvfølgelig ikke tilfredse med.”
Halvering og stort minus
Konkret endte det med tæt på en halvering af bruttoavancen og et underskud på 11 mio. kr.
For Tomas Gorrisen er det dog historie-skrivning. Der er taget hånd om problemerne. Bureauet har indgået et partnerskab med Advance, som man er flyttet sammen med og fået en del synergier ud af. Samtidig er Peter Schlegel trådt til som ny adm. dir. i stedet for Torben Vejen.
”Den gode nyhed midt i elendigheden er, at vores strategi allerede virker. Januar og februar bar stadig præg af den oprydning vi har været igennem, men allerede i skrivende stund er vi meget tæt på at balancere forretningen,” siger Peter Schlegel og fortsætter:
“De sidste tre måneder har samlet set givet overskud, og vores forecast for 2016 er et rundt nul. Holder dét svarer det jo til en voldsom resultatforbedring på mere end 10 mio. kr. Men der skal arbejdes for det og selvom vi har ambitioner om mere, så har vi givet håndslag på at have fokus på genopretning i 2016.”
Claus Wittenborg fra Advance fremhæver den stærke kobling mellem en stærk forståelse for brand, strategi og kreativitet og så dyb indsigt i at skabe customer engagement gennem brug af data.
” Vi var godt klar over, at 2015 bare skulle overstås, da vi diskuterede partnerskabet efter sommerferien. Vi ser det her som en strategisk retning for os og har derfor det lange lys på. Vi er helt trygge ved den genopretning den nye ledelse er i gang med og er positivt overrasket over, hvor hurtigt det er gået med at finde den nye flyvehøjde,” siger Claus Wittenborg.
Nøgletal for Responsive
- Bruttoavance 15.036 -45,69%
- Bruttoavance pr. medarbejder 0,518 mio. -36,36%
- Lønandel 131 (77,9)
- Resultat af primær drift -11.132mio kr. (0,734 mio. året før)