DIAs ungdomskonkurrence sætter nye mål

Peter Engholm
25@mail.dk

DIA Future, som digitalbureauet Plant tog initiativ til i 2010, skal ikke kun vokse i størrelse, men også i samarbejder på tværs af uddannelser. Målet er også at løse reelle problemstillinger.

I denne uge blev briefingen til den 6. udgave af DIA Future – den kreative konkurrence i DIA-regi for studerende – lanceret på en event i auditoriet på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole i København NV.

60 studerende modtog briefen fra FødevareBanken – en nonprofit-organisation, der arbejder for at mindske madspild og madfattigdom i Danmark.

I forhold til de fem første udgaver af DIA Future er lanceringseventen en nyhed, og det er et advisoryboard også – i første omgang består det af fagledere fra DMJX og KEA, København Erhvervsakademi.

”Vi har et mål om – inden for de nærmeste år – at få 100 arbejder til bedømmelse. Det opnår vi bl.a. ved at få input fra uddannelsesinstitutioner og ved at få DIA Future integreret mere i undervisningen,” siger Martin Schultz, der er adm. direktør i det digitale bureau Plant, som i sin tid tog initiativ til DIA Future.

Konkurrencen giver hvert år studerende fra alle landets uddannelsesinstitutioner mulighed for at prøve kræfter med en kunde, der ellers har begrænsede midler til at få udviklet en kreativ, digital løsning.

”For fem år siden var målsætningen enkel: At give de studerende mulighed for at konkurrere i digital kreativitet. Siden er der kommet flere priser til. Næste mål er, at de studerende skal samle sig i teams på tværs af deres studieretninger – f.eks. at CBS, DTU og DMJX eller KEA finder sammen. Det er ikke noget enkelt mål, for mens man ude i det virkelige liv samarbejder på kryds og tværs, så er uddannelsesinstitutionerne fortsat noget silo-agtige,” siger Martin Schultz.

Der er deadline til DIA Future den 16. februar, og som en del af de danske internetmediers årlige pris, Danish Internet Award, bliver de studerendes bidrag bedømt af nogle af branchens mest erfarne kræfter. Vinderen bliver kåret foran resten af branchen ved årets DIA, der finder sted den 22. april 2015 i Cirkusbygningen i København.

Bag DIA Future står – foruden Plant – Danske Medier og Huset Markedsføring.