‘Display’ og ‘Søgeord’ har haft en tocifret stigning, mens ‘Markedspladser’ og ‘Permission Marketing’ har oplevet en mere moderat vækst.
‘Markedspladser’ har haft en permanent fremgang på job- og boligmarkederne, mens ‘Øvrige’ har været mere ujævn i sin udvikling fra år til år.
I år oplever kategorien ‘Øvrige’, som ellers har været præget af mere ujævne udviklinger fra år til år, en fremgang på niveau med den generelle digitale annoncefremgang.
Hovedtabel markedsstatistik:
Rapporten er udarbejdet af Danske Medier på baggrund af dataindsamling fra Deloitte. Markedsstatistikken bygger på indberetning fra medlemmer samt markedsestimater.
Rapporten viser i øvrigt også, at automatiseret salg af bannerannoncer til stadighed er i massiv vækst og er hele 13 gange større på 5 år.
Mobilomsætningen, som kun omfatter annoncering specifikt købt til mobil, er steget med mere end 50 pct. fra 2015 til 2016.