Af Julie Kolbeck julie@kforum.dk

Den årlige Online Markedsstatistik fra Danske Medier viser, at den digitale annoncering fortsat holder sin vækstrate. I 2016 steg den samlet set med godt 600 millioner kroner. Det svarer til en fremgang på 9 pct.

Annonceomsætningen på digitale medier er fortsat stigende, men der er store forskelle i vækstraterne, viser Danske Mediers årlige Online Markedsstatistik.

‘Display’ og ‘Søgeord’ har haft en tocifret stigning, mens ‘Markedspladser’ og ‘Permission Marketing’ har oplevet en mere moderat vækst.

‘Markedspladser’ har haft en permanent fremgang på job- og boligmarkederne, mens ‘Øvrige’ har været mere ujævn i sin udvikling fra år til år.

I år oplever kategorien ‘Øvrige’, som ellers har været præget af mere ujævne udviklinger fra år til år, en fremgang på niveau med den generelle digitale annoncefremgang.

Hovedtabel markedsstatistik:

Rapporten er udarbejdet af Danske Medier på baggrund af dataindsamling fra Deloitte. Markedsstatistikken bygger på indberetning fra medlemmer samt markedsestimater.

Rapporten viser i øvrigt også, at automatiseret salg af bannerannoncer til stadighed er i massiv vækst og er hele 13 gange større på 5 år.

Mobilomsætningen, som kun omfatter annoncering specifikt købt til mobil, er steget med mere end 50 pct. fra 2015 til 2016.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club