Digital Carlsberg-direktør vender tilbage til bureauverdenen

Peter Engholm
25@mail.dk

Opsigtsvækkende jobskifte: Carlsbergs digitale arkitekt gennem fem år skal nu stå for integration på tværs af norden i mediabureau.

Aegis Media har ikke ligefrem nøjedes med at være et smut forbi Besøgscenteret hos Carlsberg. Mediabureauet har i stedet hentet en digital kapacitet hos bryggeriet i form af Jakob Holm Kalkar.

Han har haft det globale ansvar for Carlsbergs samarbejde med mediabureauer og opbygningen af et digitalt kompetenceteam, som både stod bag Carlsbergs EURO2012 mobil-app og Carlsbergs gå-i-byen app, CrowdIt, der netop nu bliver udrullet globalt.

Jakob Holm Kalkar er også arkitekten bag Carlsbergs Social News Desk, der håndterer bryggeriets internationale brands i sociale medier.

Nu siger Jakob Holm Kalkar farvel til stillingen som Group Media & Digital Director i Carlsberg Breweries, og tiltræder den 1. maj som VP Head of Business Development and Integration i Aegis Media.

Her skal han under overskriften ”Innovate, integrate, accelerate” arbejde på tværs af Aegis Media’s selskaber i Norden.

”Det er ikke nok at få den gode ide, hvis ikke de bliver implementeret og integreret i vores bureauer i Norden. Vi er sikre på, at Jakob er den rette person til at hjælpe os med det. Han har en unik erfaring inden for både klassiske media og digital marketing fra sin tid i både LEGO og Carlsberg” siger Lars Bo Jeppesen, der er CEO i Aegis Media Nordic.

Jens Jermiin, Vice President i Carlsbergs centrale marketingafdeling, siger om Jakob Holm Kalkars afgang: 

”Sådan er livet desværre også – at skulle sige farvel til gode folk . Og efter fem års flot indsats for Carlsberg skal Jakob nu videre i sin karriere. Og det har vi fuld forståelse og respekt for. Samtidigt giver det os muligheden for at få justeret organisationsstrukturen samt at få rekrutteret nye kompetencer til holdet, således at vi fremover, om muligt, fremstår endnu mere skarpt og kompetent til at kunne drive implementeringen af vores globale digitale strategi ”Fluid & Focused”. 

Og manden selv? Jakob Holm Kalkar har med egne haft “en  fantastisk tid hos Carlsberg” og er glad for de opnåede resultater. Han tilføjer:

“Jeg kan ikke forestille mig en bedre mulighed for at arbejde med det, jeg kan lide og er god til end hos Aegis Media i hele Norden – og i tæt samarbejde med Lars Bo Jeppesen.”

Jakob Holm Kalkar har foruden Carlsberg også været ansat hos Lego som Global Media Director, hos Carat Global Management i London og i MEC i København. 

Aegis Medias oprustning med den digitale direktør fra Carlsberg kan ses i forlængelse af, at man sidst i 2012 hentede Paw Saxgren – tidl. digital direktør hos Republica – ind som digital direktør i Carat og som en del af den tværgående digitale ledergruppe i Aegis Media.