Af Peter Engholm 25@mail.dk

Tim Frank Andersen spår iPad den stejleste indsalgskurve i verdenshistorien, så det er i grunden ikke for tidligt for medier, annoncører og bureauer at overveje marketingmulighederne.

Man tager en notebook, en e-reader og en iPhone, koncentrerer det til tablet-form og tilsætter en hype, der modsvarer verdens største markedsføringsbudget. Resultatet er iPad, det seneste produkt fra Apple

Præsentationen af iPad’en fandt sted i onsdags, og de første eksemplarer kommer til marts. Men allerede nu tales der om de potentielle konsekvenser af produktet – bl.a. at man nu har set begyndelsen af en transformation fra trykte medier til elektronisk distribution af bøger og magasiner. Og at de trykte medier kan se et kodeknæk for, hvordan man tjener penge på netindhold.

“Der skubbes på udviklingen med iPad’en. Nu får magasiner – og til dels også aviser – en digital platform, hvor man for alvor kan præsentere noget lækkert. Man ser det allerede med e-publikationer, med bl.a. Remee & Friends. Samtidig er der godt salg i Kindle, men mange bøger egner sig ikke til Kindles sort/hvide skærm, der er mindre end iPad’ens – her tænker jeg bl.a. på kogebøger og børnebøger,” siger Tim Frank Andersen, adm. direktør i Brandzation og bestyrelsesformand i In2media.

Og udviklingen kan meget let komme rullende imod os, for i en tid med stadig stejlere indsalgskurver – altså hvor lang tid, man er om at sælge 50 mio. radioer, 50 mio. tv-apparater etc. – så forventer Tim Frank Andersen, at iPad’en sætter verdensrekord i denne disciplin.

“Jeg har valgt at tro, at det bliver en succes. Det er det mest hypede produkt i verden, og det virker ekstremt brugervenligt. Hvor teknologi-produkter typisk finder sine første købere i early adopters, så appellerer iPad’en direkte til den brede befolkning. Og selv om early adopters bitcher iPad’en, så skal den også nok blive købt af dem,” siger Tim Frank Andersen.

Med forventningen om et eksplosivt salg er det ikke for tidligt at tænke iPad’en ind i markedsføringen.

“Der vil komme nye annonceformater, bl.a. videoreklamer. Og applikationer vil også blive stort til iPad’en. Der er i dag ca. 140.000 applikationer til iPhone. De kan vises på iPad, men er ikke lavet til iPad’en. Men Software Development Keys til iPad’en er nu frigivet, så der kan udvikles direkte til iPad. Disse branded utilities, tjenester med nytteværdi og relevans, vil næppe blive mindre udbredte med iPad sammenlignet med iPhone,” siger Tim Frank Andersen.

Inden man kaster alt fra sig for at studere iPad’ens marketingpotentiale, så maner Tim Frank Andersen trods alt til besindighed:

“Vi har haft iPhone i Danmark i 2-3 år, og der er måske 150.000-200.000 eksemplarer herhjemme. Måske vil der være 200.000-300.000 iPads herhjemme om et par år. Der er stadig en forholdsvis lille målgruppe – og hvordan den bliver sammensat, er endnu for tidligt at bare spå om,” siger Tim Frank Andersen.

Han påpeger også, at iPad ikke understøtter flash – og det er en hæmsko, når op mod 85 pct. af alverdens video er streamet via flash, og at de førnævnte mediers annoncer typisk også udvikles i flash.

“Det er begrænsninger, som Apple kan løse med den næste version af deres operativsystem. Og som branchen forventer, at de vil gøre. Samtidig er der et teknologisk kapløb i gang mellem bl.a. flash, html og Silverlight fra Microsoft, hvor intet er afgjort endnu,” siger Tim Frank Andersen.

Kommentarer

  1. Plus omtrent 100.000 iPod Touches, der også understøtter såkaldte iPhone applikationer. Således er det danske marked nu oppe på cirka 300.000 devices – et stigende marked, der helt rigtigt tilsættes yderligere krydderi med introduktionen af iPad.

    Spændende hvilke virksomheder, der lykkes med at omstille sig til “den mobile forbruger”!

  2. Hvor vi før spejdede nogle år ud i fremtiden for at ane det næste, kæmper vi nu med at implementere de nye muligheder. De digitale mediekanaler har nået kritisk masse og er nu drivakslen i marketingplanen. Udfordringen for marketingafdelingerne er ikke mere at optimere timing i udnyttelsen af de nye medier, men at høste fordelene først og hurtigst muligt. Hvor frontløberne før gjorde dyre lærepenge, er der nu både pris- og effektmæssige fordele i at være med helt fremme. Forbrugerne er hurtigere end markedet. Og risikoen er lav på grund af mere beskedne produktionsomkostninger, da alt er digitalt og meget er standardiseret.
    Læg dertil vedholdende rygter om at Microsoft og Apple indgår en uhellig alliance som følge af Google/Android (og Nokia) truslen på hele mobile-platformen.

  3. Nu skal vi nok lige holde på hæstene, netop fordi produktet mangler en del for at gøre det til et produkt der bare sælger.

    Intet Kamera
    Ingen Multi-tasking, køre iphone 3,2
    Ingen Drag and Drop
    Ingen USB Port
    Intet SD Slot
    Ingen Flash
    Ingen HDMI ud
    Mangler HD 1080p Playback
    Mangler fuld GPS
    Mangler åben SDK til udviklere

    Men hvis de gør noget ved det skal de nok komme længere over disken.

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club