Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Det startede som et dansk projekt om relancering af et hovedpine-brand, men Actavis blev så glad for løsningen, at Nørgård Mikkelsen nu også skal lancere kampagnen i de andre nordiske lande.

“Jeg vil hellere bruge penge på en beregner end en reklamekampagne,” lød det for en del år siden fra daværende marketingdirektør i Danske Bank, Joachim Rubow, da han på Mediadagen skulle tale om bureaubranchen i en brydningstid.

Og den formel har faktisk vist sig holdbar i flere tilfælde. Senest spiller en beregner en central rolle i en nordisk relancering af hovedpine-brandet, Pinex, fra Actavis.

Bag står Nørgård Mikkelsen, som godt nok allerede har en kunderelation til Actavis. Men ikke Pinex. Denne opgave blev vundet i en pitch, og i første omgang var det en dansk relancering. Men løsningen lykkedes så godt, at den nu skal udbredes til det nordiske marked.

Relanceringen rummer både en indsats over for apotekerne, print annoncer, et nyudviklet digitalt univers med en såkaldt dosis-beregner som centralt element, samt ikke mindst et nyudviklet produkt.

“Pinex har udviklet en parabenefri smertestillende mikstur til børn. Det er Pinex de eneste på markedet, der kan tilbyde, og det er naturligvis det oplagte valg som spydspidsprodukt. For har man valget, er man som forældre naturligvis helst fri for at give sit syge barn potentielt skadelige stoffer som parabener,” siger kontaktdirektør Camilla Nordqvist, Nørgård Mikkelsen.

Dosisberegneren er ikke bureauets opfindelse – den findes i mindre omfang hos andre producenter.

“Men vi er gået all-in og har udviklet den betydeligt – samt gjort det til et centralt element i den digitale tilstedeværelse. Dosisberegneren optræder på alle digitale platforme, og den gør den digitale del af kampagnen langt mere spændende og interaktiv,” siger Camilla Nordqvist.

Hun fremhæver, at styrken i kampagnen er kombinationen af et spændende nyt produkt, en dosis-beregner og det kreative udtryk.

“Mange forbrugere har ikke særlige præferencer, når vi taler smertestillende midler. De spørger blot efter “hovedpinepiller” på apoteket, eller køber det, de plejer. En del af opgaven var derfor at give forbrugerne en grund til at bede specifikt om Pinex,” siger Camilla Nordqvist og tilføjer, at der også ligger omfattende analyser bag projektet. Som bl.a. har vist, at der faktisk er en betydelig usikkerhed omkring dosis.

“Grundet pladsmangel på emballagen, er det ofte svært at tilgodese alle doserings variationer på en overskuelig måde. Det kan give forbrugerne en udfordring: For hvad gør man, når man en sen nattetime står med et sygt barn på armen og hurtigt skal vide, hvad og hvor meget smertestillende, man må give,” siger Camilla Nordqvist og fortsætter:

“Det har vi løst ved at udvikle en let tilgængelig dosis-beregner, som ligger på samtlige digitale platforme.  Her kan man blot indtaste smerte-type og barnets vægt, så får man oplyst den bedst egnede variant og den korrekte dosis. Dosisberegneren gælder også for voksne. Der er f.eks. flere, der er i tvivl om hvorvidt en voksen kvinde og en voksen mand skal have samme dosis.”

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club