I gamle dage, da de “nye medier” reelt var nye, var reklamebureauer et særsyn, når kategorierne blev digitale.
Med tiden er de øvrige bureauer blevet mere digitale, og man har talt om brancheglidning – og der er nok snarere tale om et skred, for ved sidste uges DIA11 fyldte reklame- og mediabureauer meget. Så meget, at kun omkring 10 pct. af deltagerne kom fra digitale bureauer (vel at mærke digitalbureauer, der ikke er tilknyttet et mediabureau)
En række digitalbureauer var helt uden deltagere på dagen – og uden tilstedeværelse på shortlisten, bl.a. Valtech, Hello Group, DIS/Play, 1508, Verticportals, Triple LBi, Dwarf, Adapt, FranklyWeb, Subsero, Loft37, 727 Online, Hello Monday og Skybrud.dk – de to sidstnævnte er i øvrigt nr. 1 og 4 på listen over flest nomineringer ved næste måneds Creative Circle Award i digitial-kategorierne.
Danish Internet Award arrangeres af Foreningen af Danske Interaktive Medier, og her siger direktør Morten Helveg Petersen:
“Det er vigtigt, at alle kan være med i DIA. Vi er meget omhyggelige med ikke at afskære nogen form for bureau fra at deltage, og derfor skal vores krav ikke være ekskluderende. Samtidig går udviklingen jo i den retning, at alle bureauer skal være – eller kunne være – digitale i dag.”
Men når bureaubranchen er dynamisk, så skal en bureau-pris også være det. Og derfor vil FDIM granske kategorierne:
“Vi var glade for DIA11 og har også indtryk af, at deltagerne syntes om arrangementet. Men belært af vores erfaringer vil vi kigge kategorierne igennem. De er ikke mejslet i granit, så vi har et arbejde foran os, hvor vi genbesøger priserne for at se, om de er passende og rammende, så også DIA12 kan afspejle branchens dynamik. Og i den diskussion vil jeg ikke udelukke noget på forhånd,” siger Morten Helveg Petersen.
Et af de markante digitalbureauer, der ikke var med i torsdags, var In2media. Bureauet har to arbejder på shortlisten ved Creative Circle Award, så der er ikke tale om en pris-boykot, understreger Andreas B. Iversen, adm. direktør i In2media:
“Vores fravær skyldes lidt tilfældigheder, men også en udvikling i bureauet. Vi har det fint med DIA og fik i øvrigt kampagnesite-prisen forrige år. Men DIA har meget kampagnefokus, og det forklarer vel nok prisens appel blandt reklame- og mediabureauer.”
Han peger på, at Creative Circle Award mere er de kreatives pris til hinanden. Og tilføjer, at bureauet altid er glad for en nominering og en pris, uanset det måtte være DIA eller CCA – men bureauet er ved at bevæge sig i en anden retning.
“Der er digital markedsføring og digital forretning, og vores kerne er i dag den digitale forretning. Vi laver selvfølgelig også kampagner, men lige i det seneste år har det været lidt mindre grad end tidligere. Og vores forretning kører ud fra digitale platforme – og ikke ud fra en hovedidé, der udfoldes på forskellige kanaler, herunder de digitale. Vi arbejder i dag med større og mere komplekse løsninger, og dermed fjerner vi os både fra kampagne-delen hos DIA og den rene kreativitet, som typisk træder tydeligere i karakter hos mindre, lidt skæve kunder hos CCA,” siger Andreas B. Iversen.
Det lyder som om, at I – award-mæssigt – er tættere på Advertising Effectiveness Award …
“Jeg kender ikke nok til prisen til at udtale mig om det – men vi er i al fald blevet mere modne,” siger Andreas B. Iversen.