Digital markedsføring kommer til at spille en hovedrolle, når Danmark i de kommende år skal tage konkurrencen op med vores nabolande og trække endnu flere turister til.
Den nye VLAK-regering bakker op om den nationale strategi for dansk turisme, som V-regeringen fremlagde i september med fem strategiske indsatsområder frem mod 2025.
Det ene indsatsområde er ‘Mere effektiv markedsføring målrettet relevante målgrupper’.
Med en årlig omsætning på op imod 95 mia. kr. og omkring 115.000 fuldtidsarbejdspladser er turisme et stort erhverv i Danmark, og turismestrategien skal medvirke til, at vi fortsat får del i den generelt voksende globale turisme.
Målet i 2025 er en tredjedel flere turister end i 2015 og en omsætning på 140 mia. kr.
Turister er blevet digitale
Kort og godt skal turisterne kende Danmark for at få lyst til at rejse hertil, og det kræver en koordineret indsats med blik for den digitale udvikling. Det sidste understreges af en netop udgivet rapport fra Det Nationale Turismeforum under Erhvervsministeriet.
Anbefalingerne i såvel turismestrategien som den nye rapport baserer sig på en øget digital adfærd hos turister. Ifølge 2025-strategien forventer nutidens og fremtidens turister digital service både før, under og efter ferien, og de forventer det via deres mobiltelefon.
”Hvis Danmark skal have del i den globale turismevækst, er det derfor vigtigt, at det danske turismeerhverv formår at følge med turisternes ændrede behov, så turisterne kan få tilbudt relevante services i et digitalt format,” lyder det fra erhvervsminister Brian Mikkelsen (K).
Digitaliseringen af dansk turisme skal med andre ord styrkes og de danske turismevirksomheder være online og i kontakt med deres gæster via blandt andet hjemmesider, sociale medier og bookingplatforme.
Aktørerne skal på mobilen
Blandt andet skal destinationer og turismeaktører uddannes i digital gæsteservice, salg og mersalg, ligesom der skal gennemføres en målrettet indsats for at få international presse- og blogomtale af Danmark som turistdestination.
Endvidere skal den nationale turismeorganisation VisitDenmark i højere grad benytte de digitale muligheder til at markedsføre Danmark internationalt, og VisitDenmarks hjemmesider skal optimeres til mobil og tablet.
Hovedparten af initiativerne finansieres inden for VisitDenmarks bevilling på finansloven, der i 2017 er på ca. 117 mio. kr. og suppleres med privat eller anden medfinansiering. Herudover skal flere ministerier gennemføre projekter inden for deres eksisterende rammer.
Læs mere om strategien ”Danmark i vækst – den nationale strategi for dansk turisme” her.