Digital transformation skal skabe stor vækst i InterMail

Finn Graversen,
journalist

Underskud blev vendt til overskud, mens omsætningen faldt lidt i seneste regnskabsår. Men fremtiden lyder på store vækstambitioner.

Skal man dømme på udviklingen i toplinjen, så var det seneste regnskabsår hos InterMail ikke prangende. Omsætningen faldt faktisk lidt – helt nøjagtigt med 6,5 mio. kr. til ca. 106 mio. kr.

Til gengældt faldt udgifterne endnu mere, og derfor blev et underskud vendt til et overskud på 3,6 mio. kr., hvilket karakteriseres som det bedste for virksomheden i seks år.

”Det er et rigtig flot regnskab. Vi har bevist, at vores forretningsmodel med at fokusere på kerneforretningen virker og skaber stærke resultater. Havde vi ikke haft corona, havde regnskabet set endnu bedre ud,” siger adm. direktør Anders Ertmann.

Den faldende omsætning forklares med, at man har afviklet forretningsområdet for tryksager, og var derfor kalkuleret.

Der er da heller ingen slinger i valsen i forhold til de fremtidige vækstambitioner. Allerede i 2023 skal omsætningen være næsten fordoblet til over 200 mio. kr., og det er selskabets digitale omstilling, der ligger til grund for ambitionerne.

”Vi har pillet 40 mio. kr. ud af forretningen de sidste fire år på papir og tryksager og erstattet det med digital omsætning. Nu har vi strukturen på plads til at skrue endnu mere op for væksten,” siger Anders Ertmann.

Halvdelen af væksten skal komme fra opkøb, den anden halvdel fra organisk vækst. Opkøbsjagten indledte InterMail allerede sidste år med købet af rådgivningsvirksomheden Response Optimizer og i oktober i år overtog InterMail det digitale bureau Selected Media Advisory, der er specialiseret i digital lead-generering.

Den digitale andel af InterMails forretning er det seneste år vokset fra godt 30 til knapt 40 pct. af omsætningen. Det kommende år ventes andelen at runde 40 pct., og senest i 2023/24 ventes den at udgøre mere end halvdelen af forretningen.

”Det kommende år ser lyst og spændende ud. Det kan jeg sige med god ro i maven. Det er de helt rigtige kunder, der kommer ind i forretningen, og vi sælger de rette produkter. Jeg er sikker på, at vi nok skal nå vores mål for de kommende år,” siger Anders Ertmann.

InterMails hovedforretning består i dag af at opbygge datadrevne kommunikationsløsninger for kunder som f.eks. YouSee, SAS, Falck, Nordic Choice Hotels samt Bonnier i Danmark, Sverige og Norge.