Kommunikationsvirksomheden Operate kom ud af det forgangne år med et resultat, der lå mere end en tredjedel under resultatet i 2015.
5,121 mio. kr., stod der på bundlinjen ved udgangen af 2016, og det til trods for at både omsætning og bruttoavance, altså virksomhedens egen indtjening, steg pænt fra 2015 og til 2016.
Årsagen skal blandt andet findes i langsigtede investeringer, lyder det fra Operates adm. direktør John Pedersen:
”Vi havde en stor vækst fra 2014 til 2015, og det er meget positivt, at vi har kunne holde det niveau og oven i købet have en fortsat vækst i bruttofortjenesten på 12,8 pct. i 2016. Investeringerne har så kostet på resultatet, men vi skaber fortsat en fornuftig bundlinje, og både når det gælder vækst og overskud, så handler det om en fornuftig, langsigtet udvikling.”
Operate har i 2016 styrket det digitale område gennem rekruttering og udbygning, ligesom man har sat større fokus på såkaldt ’behavioural change’, altså adfærdsændringer hos forbrugerne.
”Der er særligt to områder, hvor vi har vækst, og hvor vi også har investeret markant. Det handler om hele det digitale felt, hvor både virksomheder og myndigheder har brug for at tænke digitale kunderejser og services markant anderledes. Og så handler det om adfærdsdesign, hvor vores kunder har en øget opmærksomhed på, hvordan nye metoder – snarere end klassiske kampagner – kan skabe vedvarende adfærdsændringer,” fortæller Per Rystrøm, der er direktør i Operate.
Foruden selve kommunikationsvirksomheden omfatter Operate den digitale udviklingsvirksomhed Operate Technology samt Operate Experience, der har speciale i oplevelseskommunikation. Tallene her afspejler alene hovedvirksomheden.
De tre virksomheder beskæftigede i 2016 gennemsnitligt 51 medarbejdere kontra 41 i 2015.
Nøgletal i 2016 (i parentes 2015):
Årets resultat 5,121 mio. kr. (8,012 mio. kr.)
Omsætning 55,505 mio. kr. (46,761 mio. kr.)
Bruttoavance 40,742 mio. kr. (38,737 mio. kr.)
Resultat af primær drift 6,653 mio. kr. (9,437 mio. kr.)