Af FiG

Kræftens Bekæmpelse er gået fra Microsoft til open source på cancer.dk - med hjælp fra det digitale bureau Konform.

Kræftens Bekæmpelse lancerer nu et nyt cancer.dk, hvor man er gået fra Microsofts CMS-platform til open source. Det er Konform, som har hjulpet og for at danne sig et indtryk af opgaven er her nogle facts:

*Det nye Cancer.dk tæller hele 11.478 sider, 71 subsites, 102 unikke formularer og 124 forsider, dertil kommer også 120 redaktører af indhold på sitet.

*Platformen har skullet muliggøre fortsat forretningsudvikling, automatisering af arbejdsopgaver og optimal integration mod foreningens CRM system ’Dialog Dynamics’ og ERP-systemet ’Maconomy’, der håndterer alle medlemsdata og finansielle transaktioner. 

*Løsningen indeholder desuden et avanceret multisitemodul, hvor Kræftens Bekæmpelse meget hurtigt kan oprette nye hjemmesider med individuelle farvetemaer og frit vælge mellem 21 forskellige sideskabeloner, ligesom det er muligt at tage kopier af hele websites.

Hertil kommer mobilsitet.

Med tusindvis af sider og en menustruktur i 7 niveauer, lå der en stor udfordring i at gøre mobiloplevelsen ligeså intuitiv og meningsfuld som på websitet. Der er derfor tænkt over hver en detalje og udviklet en kompleks mobilnavigation. 

Konform har sammen med Kræftens Bekæmpelse udviklet: Frivilligportalen, Stafet for Livet, Indsamlingssystem, Billedportal, Webshop og Cancerforum.  

”I får det, som I vil have det”. Et hyppigt hørt udsagn fra Konform i vores samarbejde om at løfte cancer.dk over på en ny, fremtidssikret platform. Udsagnet rummer essensen af den super-agile måde løsningen er blevet til på, både i detaljen og på de store linjer. Men misforstå ikke. Det sker ikke uden kontant modspil, kreative løsningsforslag og konstruktiv dialog. Og det sker heller ikke uden den største respekt for den mest sensitive målgruppe af dem alle, nemlig kræftpatienterne og deres pårørende,” siger chefkonsulent hos Kræftens Bekæmpelse, Tor Øyan.

En af foreningens fornemmeste opgaver – udover at forske i kræft – er at videreformidle viden om kræft, og derfor er det vigtigt at have en overskuelig, velfungerende webløsning, som kan rumme de mange forskellige indgange og formål, der kræves til en forening af den størrelse .

Men der er dog også et økonomisk aspekt i det nye site.

“En anden vigtig faktor er selvfølgelig også de løbende driftsomkostninger, som vi har ønsket at reducere, for i stedet at bruge besparelsen til udvikling af vores webløsninger,” siger Morten Rye Christensen, It-chef hos Kræftens Bekæmpelse. 

Kommentarer

  1. Stort til lykke med det flotte resultat af hårdt arbejde – godt kæmpet af både Kræftens Bekæmpelse og af Konform.

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club