Medarbejderne er i gennemsnit blevet 6 pct. dyrere i det digitale bureau, DIS/Play. Måske lyder det ikke lige frem eksorbitant, men når der er 75 af dem, så er det faktisk en ganske betydelig udgiftsstigning.
Og det er ikke tilfældigt. DIS/Play har nemlig investeret yderligere i tunge profiler indenfor branding og kreativitet.
“Inden for de sidste 5 år er vores strategiske og kreative kompetencer vokset, så de i dag udgør en væsentlig større del af bureauet. Vi har traditionelt haft et stærkt teknologisk fokus, og vi kan bestemt fortsat teknologien, men det digitale kommer ikke mere ind som bagkant på markedsføringen, og vi har en stadig bredere relation til kunderne. Derfor har vi set det som en mulighed for os at bevæge os længere ind på den strategiske og kreative bane,” siger Steffen Otkjær, der selv oprindelig var kreativ direktør før han blev adm. dir. for bureauet.
Dermed bevæger bureauet sig ind i den stadigt voksende gråzone mellem bureautyperne. Reklamebureauerne bliver mere digitale, mens de digitale bureauer skal lære branding og kreativitet, hvis de vil tættere på kunderne.
Steffen Otkjær ser dog således på det, at den digitale udvikling er en nødvendighed for reklamebureauer, mens branding og kreativitet er en mulighed for de digitale bureauer.
DIS/Play med afdelinger i både København og Aarhus sværger desuden til at holde kompetencerne i Danmark i stedet for at investere i produktion ude i verden.
“Vi er overbevist om værdien af at have produktionen inhouse – og så har vi det rigtig godt med at skabe danske arbejdspladser,” siger Steffen Otkjær.
Nøgletal for DIS/Play
- Bruttoavance 69,273 mio. kr. +9,7 pct.
- Bruttoavance pr. medarbejder 830.307 kr. +2,4 pct.
- Lønandel 74 (71,5)
- Resultat af primær drift +8,589 mio. kr. -4,8 pct.
DIS/Play rider fornuftigt med på den trend, der lige nu tegner sig – nemlig at de digitale bureauer vokser mere end andre bureautyper.
I Vejle ser det noget mere blandet ud. Godt nok voksede Skybrud lidt, men bundlinjen faldt en del, og det var da også et blandet år.
“Vi havde et lidt underligt år. Vi havde en kæmpe ordre tilgang i andet halvår 2011, hvilket også gjorde at vi havde høje forventninger til første halvår 2012. Men markedet/vores kunder svarede desværre ikke til vores forventninger. Ordrerne udeblev og kunderne holdte igen med at starte nye projekter op,” siger adm. dir. Anders Hecter og fortsætter:
“Heldigvis kom der gang i kedlerne igen efter sommerferien, og vi fik indhentet det tabte og kom ud af året med et, efter omstændighederne, fornuftigt resultat. Travlheden fra andet halvår 2012 har, modsat sidste år, fortsat ind i første halvår i år. Hvilket har været årsag til at vi har måtte teame op med en hær af freelancere, ansat en front end udvikler og er pt. på jagt efter Danmarks bedste digitale rådgiver. Så det opsving de digitale bureauer generelt mærkede i 2012 er åbenbart først kommet til Vejle nu…”
Nøgletal for Skybrud
- Bruttoavance 10,454 mio. kr. +4,3 pct.
- Bruttoavance pr. medarbejder 747.071 kr. -3,2 pct.
- Lønandel 71,1 (67,6)
- Resultat af primær drift +0,677 mio. kr. -40 pct.