Af Finn Graversen, journalist

Ingen afskedigelser og ingen lønnedgang lød beslutningen i partnerkredsen i Frankly, da coronaen ramte. Og det har vist sig at være en god beslutning.

Der er bureauer, som har betalt en corona-relateret lønnedgang tilbage til medarbejderne, da året viste sig ikke at blive så slemt som frygtet.

Og så er der det digitale bureau Frankly.

Her har man hverken afskediget eller bedt medarbejderne om at gå ned i løn. Og da man så kunne konstatere, at året ikke udviklede sig så slemt som frygtet, så har man givet alle medarbejdere en bonus på 5000 kr.

“Da coronaen ramte, kiggede vi hinanden i øjnene i partnerkredsen og besluttede os for to ting: 1, vi ville ikke fyre medarbejdere, og 2, vi troede ikke på en strategi med lønnedgang. For os var det altafgørende at holde fast på vores fantastiske team.,” siger COO og partner, Klavs Valskov, og fortsætter:

 “Det har gjort en stor forskel at skabe ro omkring folk. Vi har været tydelige og gentaget det højt ugentligt for alle hele vejen, så de kunne fokusere på opgaverne og ikke bekymre sig om jobsikkerhed. Og medarbejderne har i den grad leveret en perlerække af kreative og digitale opgaver. Vi gav alle en bonus på 5000 kr. i december for at hylde deres dedikerede indsats. Folk hos os har sat pris på håndteringen, er motiverede og ser fremad.”

Klaus Valskov 

Klavs Valskov kan sige dette på baggrund af et regnskab, der viser vækst på både top- og bundlinie. Og det er ikke fordi, bureauet har været uden udfordringer. I det turbulente 2. kvartal oplevede man som mange andre en nedgang, og samtidig var man i gang med at købe stifteren, Frank Thomsen, ud af bureauet.

Desuden har man i løbet af 2020 gennemført en ombygning af bureauets lokaler i København.

“Men vi bevarede optimismen og arbejdede endnu hårdere, da coronaen ramte. Henover sommeren vandt vi nogle nye kunder. Facebook i USA og Henkel i Tyskland. Samtidig lagde Nordea, som vi har haft et langt partnerskab med, et stort digitalt projekt. Så vores forretning accelererede fra juli og vi har haft pisketravlt lige siden,” siger Klavs Valskov.

Opgaven for Henkel i Tyskland handler om at digitalisere en stribe af selskabets produktinformationer.

“I mange år har den tyske gigant været temmelig analog med bøger og produktark. Det bliver nu forvandlet til et levende univers med karakterer, hvor man som kunde eller medarbejder kan lege sig igennem diverse moduler og optjene point. Det hele er gjort med at glimt i øjet,” siger Klavs Valskov og fortsætter:

“Kontrakten løber frem til 2023 og har en yderst substantiel værdi. Hele universet har med de første moduler oplevet stor succes og er derfor i gang med at blive oversat til over 20 sprog – også en opgave, der varetages af Frankly. Nye opgaver er desuden kommet til for brand- og kommunikationsteamet med produktkampagner og identitetsopgaver. Derudover er Frankly nu blevet bragt i spil på globalt plan til verdensomspændende kampagner.”

Hos Facebook arbejder bureauet for det globale team ud af US indenfor artificial intelligence. Det gælder et program, hvor man samarbejder med myndigheder og startups verden over for at skabe en mere agil lovgivning, der går mere hånd i hånd med de nye teknologier. Frankly blev valgt til at navngive programmet (Open Loop), udvikle visuel identitet, narrativ, website (OpenLoop.org), animationer, infografikker, design af rapporter og ellers løbende kreativ sparring.

Nøgletal for Frankly

  • Bruttoavance 29,058 mio. kr. +4,9 pct.
  • Bruttoavance pr. medarbejder 908.053 kr. -1,7 pct.
  • Lønandel 65,6 (66,5)
  • Resultat før skat +4,009 mio. kr. +5,5 pct.

Bruttoavancen er estimeret af Bureaubiz

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club