Digitalt bureau tog en vækstpause

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Hesehus vendte blikket indaf og reorganiserede salgsafdelingen. Det kan ses på bundlinjen.

Hesehus – tidligere Hedal Kruse Brohus – har haft fart på i en årrække. I 2014 blev det dog til en vækstpause og et mindre overskud end året før.

“I 2013 tjente vi 10 mio., hvilket var vores bedste år nogensinde. Selvfølgelig vil vi gerne ligge i top blandt de digitale bureauer, men 3 mio. er nu også et ganske pænt overskud,” siger adm. dir. Lars Hedal og fortsætter:

“Når man som os vokser meget igennem flere år, så kan det være svært at undgå et mellemår. Vi ville gerne, men ind imellem kommer man i den situation, at man skal kigge lidt på organisationen, og så kan det være svært samtidig at holde tempoet.”

I Hesehus’ tilfælde har det indebåret, at salgsorganisationen er blevet reorganiseret.

“Vores eksisterende kunder har kørt fornuftigt, men det var nødvendigt at udarbejde en ny tilgang til vores new bizz. Heldigvis ser det ud til at have virket for hen mod slutningen af 2014 kunne vi se resultaterne, og her i 2015 ser udviklingen absolut fornuftig ud,” siger Lars Hedal.

At overskuddet faldt så relativt meget hænger også sammen med, at Hesehus har investeret i nye medarbejdere uanset, at bruttoavancen ikke fulgte med. Personaleomkostningerne er således steget med omkring 4,5 mio. kr.

Flere af de oprindelige partnere i Hesehus, der lige som Nørgård Mikkelsen indgår i L’easy ejer Niels Thorborgs 3C koncern, forlod sidste år bureauet og har her i starten af 2015 stiftet eget bureau. Det er dog ikke noget, Hesehus har mærket noget til.

Nøgletal for Hesehus

  • Bruttoavance 41,899 mio. kr. -5,1 pct.
  • Bruttoavance pr. medarbejder 598.557 kr. -20,0 pct.
  • Lønandel 76,3 (61,8)
  • Resultat af primær drift +3,457 mio. kr. -67,7 pct.