Årets Bureaurapport gentager sidste års divisionsinddeling af bureauerne, som på tværs af type placeres i fire rækker alt efter størrelse. I denne års rapport er inddelingen som følger:
- Superliga (+ 31,088 mio. kr. i bruttoavance)
- 1. division (+18,060 – 31,088 mio. kr. i bruttoavance)
- 2. division (8,878 – 18,060 mio. kr. i bruttoavance)
- Danmarksserie (under 8,878 mio. kr. i bruttoavance)
Bureauernes indbyrdes placering i de respektive divisioner dikteres af BBPI-scoren (Bureaubiz Performance Index), der udregnes på baggrund af 3 års udvikling af henholdsvis bruttoavancen og graden af overskud.
Su-su-superliga
Sidste år skrev vi i Bureaurapporten, at Hjaltelin Stahl formentlig var på vej frem. Dengang lå de på en 15. plads i Superligaen. Det kom til at holde stik. I år lander de på en flot 1. plads. Også selvom sidste års driftsoverskud faldt til 28 mio. kr. fra 31 mio. kr. i 2015.
Nr. 2 er detKoncept, der sammen med GraphicCo og Europrint blev til Step ved en fusion sidste år. Det gav et vældigt hop i bruttoavancen, som er steget fra 8,5 mio. kr. i 2014 til 52 mio. kr. i 2016. Den fremgang betyder også, at Step er det bureau, der har haft den største fremgang i bruttoavance i 2016.
Responsfabrikken topper i 1. division
Også i 1. division topper en fusion. Det er Responsfabrikken, som i juni 2016 blev opkøbt af Link Mobility for 50 millioner kroner. Med 1.588.750 kr. har Responsfabrikken haft den største bruttoavance pr. medarbejder blandt bureauer i 1. division til trods for, at den er faldet fra godt 2 mio. kr. året før.
Bro Kommunikation rykker op i 2. division
Bro Kommunikation har næsten fordoblet sin bruttoavance fra 2014 til 2016 og det betyder, at bureauet er gået til en førsteplads i 2. division. Selvom overskuddet også er steget, er det dog ikke fulgt med i samme momentum. Derfor er Bro Kommunikation ikke blandt de 5 bureauer med størst overskud i 2. division.
Danmarksseriens epicenter
Epicent, der specialiserer sig i presseopgaver for kæder, B2B-virksomheder og webshops, indtager førstepladsen i Danmarksserien. Udgangspunktet er ikke så stort, men bureauet har alligevel formået at gøre bruttoavancen 2,5 gange så stor på 3 år, mens overskudsgraden er steget med 47 procent over en 3-årig periode.