Digitalt lydunivers til børn: Nu er udbuddet offenliggjort

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Kravene er ændret fra 30 til 20 timers nyproduceret indhold, siden bekendtgørelsen var i høring.

Et digitalt public service-lydunivers er netop sendt i udbud. Hvis man gerne vil i spil til udbuddet, skal man kunne stille med en selvstændig redaktion, der skal producere 20 timers indhold om ugen til en målgruppe bestående af 3-13-årige.

I udbuddet fra Slots- og Kulturstyrelsen, som man kan se her, er det også defineret, at der skal sendes mindst 30 minutters nyheder om ugen, og at indholdet udover nyheder skal omfatte 4 af følgende 6 kategorier: Samfund, kultur, drama, underholdning, viden, musik.

For det får man 62,5 mio. kroner fordelt over tre år med 13,2 mio. kr. i 2024 og 26,4 mio. kr. i henholdsvis 2025 og 2026.

Ansøgerne til udbuddet vil blive bedømt på programplaner (35 pct.), distribution (35 pct.) og kvalitet og realismen i planen for driften (30 pct.).

Udbuddet er en konsekvens af medieaftalen, der blev indgået i juni 2023 af regeringen, SF, Enhedslisten, Radikale Venstre og Dansk Folkeparti.

Bekendtgørelsen blev sendt i høring før jul, hvor kravene var 30 timers nyproduceret indhold.

Der er ansøgningsfrist den 18. marts 2024 kl. 12.00.