Hvis det kan undre nogen, at en 29-årig er den nye direktør for Digitas LBi, når nu nogle af medarbejderne har 15 års erfaring – så gør den unge direktør, Christian Birk, denne undren til skamme. For 15 års erfaring er netop, hvad han selv har.
Mens et kig tilbage på andre 14-årige op til årtusindskiftet handlede om håndbold og PlayStation (1’eren, vel at mærke), gik Christian Birk sine egne veje – ud i digital forretning.
Og det er et naturligt sted at begynde et portræt om Christian Birk – en fortælling, der præget af lige dele ambitioner, målrettethed og de mange muligheders entusiasme. Det lå ikke i kortene, at han skulle på bureau, men retrospektivt giver det god mening.
”Som 14-årig var jeg ekstremt interesseret i den digitale verden – på et tidspunkt, hvor mange ikke lige kunne se, hvad de skulle med en hjemmeside. Og de, der gerne ville have en hjemmeside, måtte betale 300.000 kr. for én hos de store firmaer. Jeg rodede med html og photoshop 5.0 og startede mit eget firma – Unique Webdesigns,” siger Christian Birk.
Han hyrede hjælp – en dansker bosat i Japan – til java script programmering, og som 16-årig blev han ringet op af McKinsey; Om han havde lyst til at arbejde i deres i IT-afdeling?
”Jeg boede halvanden time med offentlig transport fra McKinsey, men jeg kom ind – og så en verden af muligheder. Her var jeg i fire år – ved siden af mine studier – og lærte superkomptente og sjove mennesker at kende, som er en del af min vennekreds og mit netværk i dag,” siger Christian Birk.
Fra jakkesæt til t-shirt
Efter CBS, inkl. et år i Hong Kong, skiftede Christian Birk spor – fra i en årrække at have gået i jakkesæt til jeans, T-shirt og Converse, og fra konsulentbranchen til startups – ja, det hed vel iværksættere dengang – i form af mobiludviklerne i ZYB.
”Jeg går ind i et arbejde med ild og sjæl, så jeg vil møde personerne og se stedet, før jeg siger ja til et job. Hos ZYB kom jeg ind ad døren i et baglokale i Esrumsgade på Nørrebro i København – og tænkte ”Her skal jeg være”. Her var ingen sikkerhed, men masser af mobil innovation. Og som 22-årig tog jeg til London for at etablere et kommercielt kontor til ZYB. Og som startup lærer man at lave marketing uden penge,” siger Christian Birk.
At der efter et år kom til at stå Vodafone på Christian Birks CV, er ikke så underligt, for selskabet – der på det tidspunkt var verdens største teleselskab – købte ZYB. Her var han i to år, først som marketingchef, siden som ansvarlig for de internationale teams, der lavede ZYB-relateret udvikling til markedets førende mobilbrands.
”Det blev til ufatteligt mange apps på ufatteligt kort tid. Det var intenst og sjovt – og gik live i hele verden,” siger Christian Birk, som kort efter sagde op – med udsigten til at vedligeholde i en rum tid fremover snarere end at udvikle.
”Jeg brugte det meste af 2010 på at rejse – først to måneder alene i bjergene i Himmalaya – Nepal og Tibet – og derefter fem måneder i Sydamerika med min kæreste. Ikke så meget for at puste ud, men dels for opleve nye steder, dels for at finde ud af, hvad der nu skulle ske.”
Heller ikke på dette tidspunkt lå det ligefor, at Christian Birk skulle på bureau – mere nærliggende ville det være konsulenthuse eller tech startups, som også havde kroge ude. Men DigitasLBi blev det:
”Jeg ville gerne finde en hybrid mellem på den ene side rådgivning og konsulentarbejde, og på den anden side den teknologiske verden og det digitale. Samtidig har jeg aldrig sluppet startup-tilgangen. Jeg kendte LBi fra Vodafone, og fra folk, jeg kendte, hørte jeg, at DigitasLBi havde det, jeg søgte: Kompetente kolleger, ambitiøse kunder og et internationalt miljø,” siger Christian Birk.
Jobbet hos DigitasLBi har først bestået i at opbygge en medie-afdeling på digitalbureauet, og siden i at være chef for Media & Strategy i Norden og en del af den nordiske ledelse.
Chef for 100 medarbejdere
I denne måned tiltrådte Christian Birk så stilligen som CEO i DigitasLBi for de 80 medarbejdere i Danmark og små 20 medarbejdere i Norge. Det skete, da den hidtidige direktør, Bettina Sherain, blev rykket et hak op, som nordisk CEO.
”Jeg har brugt den første måned på at tale med alle mine kolleger. Jeg har alle eksperterne omkring mig – det vil jeg gerne blive ved med at have, så jeg har spurgt enhver ”Hvad holder dig her?” Og svaret har været det samme, som jeg selv ville have givet: Kollegerne og deres høje faglige niveau. Kunderne. Og vores mission om at ændre klienternes måde at arbejde med kommunikation og marketing,” siger Christian Birk.
Du nævner startup-tilgangen som årsag til at komme til DigitasLBi … der er verdens største digitalbureau og ejet af en international kæde. Hvordan harmonerer det?
”Bureauet har haft flere forskellige navne, og entreprenør-ånden har været det gennemgående træk. Hvis vi skal udvikle og transformere vores kunder, så skal vi også udvikle og transformere bureauet – og os selv. Og det skal ske løbende, og bl.a. via uddannelse,” siger Christian Birk og tilføjer:
”Jeg har ikke været på andre bureauer og kan kun udtale mig om DigitasLBi – og her er der udtalt selvstyre i regionerne. Når der er store pitches i regionen, så stiller det lokale hold op – ikke en gruppe, der flyves ind fra New York eller London.
Denne tillid – understreger Christian Birk – skinner også igennem internt på bureauet, til de enkelte teams og den enkelte medarbejder.
”Vi har et kreativt DNA, også hos dem uden for den kreative afdeling. Der er ikke mange ideer, der bliver slået ihjel i første stadie – takket være bureauets ”Hvad nu hvis …” kultur og dét, at folk er gode til at lytte.”
Og samtidig rykker konsulenthusene ind på markedet – ikke at de er kendetegnet ved at være specielt kreative eller lyttende. Hvordan håndterer du dén konkurrence?
”Mine tidligere kolleger i konsulenthusene er ganske rigtigt på vej ind på markedet – men store dele af de strategiske ydelser bliver også påvirket af den digitale verden. Og forståelsen for det digtiale hos enhver – også bureauer – begynder med ikke at putte det i boks. Alt er digitalt, og vi har en fantastisk base af muligheder, som vi kun har berørt fem pct. af,” siger Christian Birk.
Og hans – og bureauets – tilgang til markedet er på sin vis også et stykke vej fra konsulenthusenes:
”Når vi taler om kunder, så er det altid slutbrugeren. Altså klientens kunder. Vi skaber ikke websites og apps, men relationer – mellem brands og deres kunder, og på en måde, som skaber værdi for kunden, altså brugeren. Det kan være noget underholdende, noget nyttigt, en hjælp – noget relevant, og dén rejse begynder ikke med brand guidelines,” siger Christian Birk.